Waarvan maakt je lichaam haar?

Haar groeit altijd aan. Dit moet ergens van gemaakt worden. Worden deze bouwstoffen bijvoorbeeld uit het voedsel gehaald?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat komt inderdaad uit het eten wat je naar binnen krijgt.
Door vanaf de haarpapil voedingstoffen op te nemen, kan de haarbol via de melanocyten (grote cellen met een onregelmatige vorm) nieuwe haarcellen genereren. Terwijl deze haarcellen zich omhoog werken door de haarwortel, rijpen ze door een proces dat keratinisering genoemd wordt. Tegen de tijd dat de haar vanuit de huid oprijst, bestaat deze uit vezels die opgebouwd zijn uit gekeratiniseerde proteïnen. Het vormt een streng tussen drie lagen. De buitenste laag bestaat uit elkaar overlappende keratine schubben, en wordt de schublaag genoemd. De middelste laag van gekeratiniseerde proteïne vezels wordt de schors genoemd. En meestal wordt de binnenste laag, die uit ronde cellen bestaat, omschreven als het merg of de haarkern.
Je haar bestaat dus voor 91% uit proteïnen, en het is opgebouwd uit zeer lange ketens met een combinatie van 18 verschillende aminozuren. De aminozuren in deze ketens zijn hoofdzakelijk opgebouwd uit koolstoffen, zuurstof, waterstof, stikstof en zwavel (dat ook een bouwstof voor je huid en je nagels vormt).
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zijn voornamelijk eiwitten. Onder de huid waar het haarzakje zit daar groeien de haarcellen. De haarcellen zijn in eerste instantie gewone lichaamscellen maar worden helemaal volgestort met keratine. Dat is een taai eiwit. Aan de buitenkant van de cellen zit een ander eiwit wat in staat is om zich vast te maken aan andere cellen, zodat het allemaal aan elkaar vast zit.

Eiwitten zitten in heel veel voedingsmiddelen, maar voornamelijk in vlees. Eiwitten zijn opgebouwd uit verschillende soorten animozuren. Je moet het zien als een soort van bouwstenen. Met deze animozuren kan je heel veel verschillende soorten eiwit maken. Eiwit is dus heel belangrijk voor ons.

Hier bij de bron is een ingewikkeldere Engelse uitleg, maar wel met veel leuke afbeeldingen.