Waarom worden in de cosmetica-reclame zoveel moeilijke woorden gebruikt, terwijl ze niets bijzonder betekenen?

Enkele voorbeelden:
revitaliseren (opnieuw leven inblazen)
diadermine (wordt door de huid opgenomen)
innovatief (vernieuwend)
micellair water (gewoon zeepwater is ook micellair)
regenerist (gewoon regenereren)
essentials (onmisbaar, essentieel)
moisturizer (bevochtiger)
Hoort dit bij de gephotoshopte "schoonheidsmodellen"?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is nu exact wat reclame/commercie doet en probeert. Er zullen een hoop mensen zijn die dan (onderbewust) toch gaan denken "Zozo wat een moeilijke termen, dat is vast zo exceptioneel dat ik niet kan bevatten wat het is, dus het zal wel goed zijn". Daarnaast zijn dergelijke claims vaak vrij te gebruiken zolang ze of subjectief zijn of kloppen. Zodra je wetenschappelijk testbare claims gaat maken die je niet waar kan maken heb je een probleem. Het ziet er mooi uit, het is duur, het klinkt moeilijk => het zal beter zijn dan wat ik voor de helft van het geld kan halen. Als een bedrijf dat voor elkaar krijgt kunnen ze meer winst maken (zolang de reclame zelf die winst niet weg eet). Toegevoegd na 14 minuten: "Hoort dit bij de gephotoshopte "schoonheidsmodellen"?" In mijn ogen wel. Het is een mooie analogie, het product wordt zo kunstmatig "verbeterd" (er is niet per se een echte verbetering. Overigens zeg ik niet dat duurdere producten waar reclame wordt gemaakt niet of nooit beter kunnen zijn dan een generiek merk, maar iig dat dure woorden en reclame niet per se iets zeggen over de kwaliteit. Dat komt nogal eens naar voren in consumententests waar goedkopere producten soms met gemak winnen van de duurdere bekende merken. Een bedrijfstak die in mijn ogen de pluim verdient voor dit soort nonsens beweringen zijn kabelfabrikanten die HDMI kabels die niet duurder dan 10 euro verkoopt voor >200 euro tot wel 1000 euro. https://www.amazon.com/AudioQuest-Diamond-feet-Braided-Cable/dp/B003CT08E4 Het beeld op je monitor of TV zal pixel voor pixel hetzelfde zijn. Toch zullen er mensen zijn die zoiets kopen.

Dit is niet voorbehouden aan de cosmetica reclame. Tekstschrijvers of copywriters gebruiken nietszeggende of nodeloos ingewikkelde woorden : 'vaagtaal'. Een reclame tekst die woorden gebruikt, welke voor de meeste mensen moeilijk of onbegrijpelijk zijn, wil indruk maken op de consument en daardoor meer te verkopen. Reclame schrijvers gebruiken vage woorden meestal omdat ze voorzichtig willen zijn, maar de tekst wordt er al gauw vaag en abstract door, onbegrijpelijk. Zij gebruiken nietszeggende of nodeloos ingewikkelde woorden 'vaagtaal'. http://vaagtaal.nl/Vaagtaal3.pdf http://www.taalwinkel.nl/stijl-en-woordenschat/woordenschat/vage-woorden/ http://www.taalwinkel.nl/stijl-en-woordenschat/stijl/vaagwollig-taalgebruik/

Zo klinkt iets niet interessants toch nog interessant

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100