Sinds wanneer gebruikt men make up

Ik zie het steeds in films zo ook de gladiater en ik denk, dat kan niet kloppen.. Maar wanneer begon men ermee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou vergeet niet dat in de tijd van Cleopatra al middeltjes werden gebruikt. Zelfs de condoom was er al. Niet van rubber zoals wij die kennen, maar toch.

Het beste antwoord

Make-up wordt voor het eerst vermeld in de geschriften in de tijd van het oude Egypte alwaar men nog gebruik maakte van henna, gele- en rode oker, kopersulfaat, grafiet, malachiet en andere puur natuurlijke producten vermengd met olie en/of water om de substantie aan te kunnen brengen op het gelaat (en soms ook andere lichaamsdelen). Bekend is dat Griekse vrouwen kersensap op hun lippen smeerden, met de werking van een lippenstift. Ook in China wist men een vorm van make-up te gebruiken, de concubines van de keizer gebruikten krijt, kalk en cyanide om hun gezicht onnatuurlijk wit te kleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Naar mijn weten gebruikte men eyeliner als eerst in de oude Egyptische tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog even een toevoeging, wat niet een antwoord is op de vraag gezien die al beantwoord is, maar als extra informatie:

Het schoonheidsideaal was vooral, na het opkomen van de steden en dus ook de gilden, een witte huid. Een donkere huid was namelijk de kleur van de arbeiders, door het teer, de rook, enzovoorts. Regenten en koopmanslieden die zich niet met dat soort (''vies'') werk bezighielden, maakten zichzelf wit op, om zich te onderscheiden.
Rond de jaren '10 van de vorige eeuw is dit beeld langzaamaan omgedraaid; nu is het bruin opmaken een schoonheidsideaal.

:).