Hoe kom je van jeuk af, en waar komt het vandaan?

Ik heb sinds 2 dagen bijna constante jeuk over me hele lichaam van top tot teen. Zo erg dat het me me slaap kost. Snap niet waar het vandaan komt.

een jaar geleden
in: Huid
4.8K
Pieterke
een jaar geleden
Het kan een allergische reactie zijn. Heb je misschien bijv. een ander merk wasmiddel gebruikt of een ander merk douchecrème o.i.d?
Zelf ben ik hardstikke allergisch gebleken voor Midalgan kreeg daar ook enorme jeuk van. Dus ook een dergelijke crème of zalf kan de oorzaak zijn. Als die dingen niet de oorzaak zijn dan moet je als de wiedeweerga naar de huisarts.
Cryofiel
een jaar geleden
Controleer de luchtvochtigheid in huis eens. Bij ons was die 20%, veel te laag dus. Dat leidde bij mijn partner tot een kriebelhuid, vooral op de benen. We hadden allebei last van droge ogen.

Nu hebben we de luchtvochtigheid op 50% gebracht, en zijn de problemen over. Ook krijgen we geen statische schokken meer in huis.
Cryofiel
een jaar geleden
Wat ook zou kunnen is dat er iets met je lever is. Dan hopen bepaalde stoffen zich op in je bloed, en dat leidt tot verschrikkelijke jeuk over je hele lichaam.

Dit is behoorlijk zeldzaam, maar het kan gebeuren.

Ga naar je huisarts om te laten onderzoeken of dit aan de hand is.
Dutch123
een jaar geleden
Nee, dat weten wij ook niet. Is het schurft of iets anders? Ga gewoon naar de huisarts, die heeft er meer verstand van dan wij.

Antwoorden (4)

Om erachter te komen wat de oorzaak is van de jeuk, kan je het beste contact opnemen met je huisarts. Er kunnen veel oorzaken zijn voor de jeuk. Zie voor een lijst van oorzaken de link hieronder.
Maar tegen de jeuk kan je het beste een aantal dingen doen:
1. Probeer niet te krabben of te wrijven (heel erg lastig bij jeuk). Knip in ieder geval je nagels heel kort en houd ze schoon.
2. Zorg ervoor dat je huid niet uitdroogt. Een droge huid is namelijk veel gevoeliger voor prikkels.
Om ervoor te zorgen dan je huid niet uitdroogt, moet je met de volgende zaken rekening houden:
1. Douche of baad niet te lang en niet met te heet water. Gebruik het liefst lauwwarm water;
2. Gebruik geen of weinig zeep;
3. Dep je huid droog na het wassen en smeer het vervolgens in met een neutrale vette crème (bijv. koelzalf);
4. Drink voldoende;
5. Zorg dat de lucht in je huis niet te droog is.
een jaar geleden
waarschijnlijk komt het door irritatie van de huid. Smeer dan een speciale creme tegen jeuk op je huid.
een jaar geleden
Bij jeuk "inpoederen" met MENTHOL-talkpoeder. Helpt zeker, maar wel tijdelijk helaas.
een jaar geleden
Niet aan de jeuk denken. Als je volgens Quest denkt aan een 'positieve ervaring' waar minder jeuk mee is geassocieerd, dan krijg/heb je daadwerkelijk ook minder jeuk.
10 maanden geleden