Achter gewoon vensterglas bruint de huid weinig, omdat het glas een deel van het zonlicht tegenhoudt. Met name het krachtigste deel van het ultraviolette licht, het UV B-licht, dringt niet door glas. En het is precies dat soort licht dat in de huid de aanmaak van melanine, stimuleert.
Ook achter glas kun je uv-schade oplopen. Hoewel UVB-stralen door glas worden geblokkeerd, houdt glas de schadelijke UVA-stralen niet tegen. 50% van deze straling komt door glas heen. Zowel op kantoor, in huis als in de auto kan de huid daardoor beschadigd raken. ‘Ik zit de hele dag binnen’ is dan ook geen excuus om jezelf niet in te smeren.
een jaar geleden