Kan je vaste zeep oplossen in water voor gebruik?

Ik gebruik een vaste zeep, is het mogelijk een deel hiervan op te lossen om later te gebruiken, dit omdat ik anders meerdere
Full-size bars mee moet nemen. Dit betreft een zeepsoort voor het gezicht

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Huid
1.9K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je kunt er een stukje afsnijden. Zo meerdere stukken/stukjes van maken.
gvrox
3 jaar geleden
Ik denk dat ik het onderliggende probleem niet begrijp, als je zeep oplost, verdun je het, en zou je dus *meer* mee moeten nemen. Je hebt het over 1 zeepsoort, of gaat het om meerdere ?
Inekez1
3 jaar geleden
Ik snap ook niet helemaal waar je heen wil met je vraag. Als je maar een beetje zeep mee wil nemen (op reis neem ik aan), dan kun je er gewoon een klein stukje afsnijden, of een plakje afschaven met de kaasschaaf. Ter plaatse kun je dan gewoon een klein stukje zeep (echt maar een heel klein stukje nodig!) met water in je handen tot zeepsop maken.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan.
Voor 1 liter heb je nodig 20 gram marseillezeep, castillezeep of een andere natuurzeep (bijv aleppozeep of olijfoliezeep).
De zeep in hele kleine stukjes snijden of raspen. Dit samen met 1 liter water in een pan doen en al roerend aan de kook brengen. Tegen de tijd dat het water gaat koken is de zeep opgelost en kan je de pan van het vuur halen. Giet het vloeibare zeepmengsel in een grote maatbeker of een klein emmertje.
Heb je geen zin of tijd om zeep te raspen dan kan je hier ook puur natuurlijke zeepvlokken kopen om zelf vloeibare zeep te maken.
Dan moet het 1 nacht blijven staan zodat het mengsel goed af kan koelen. De volgende dag is het zeepmengsel weer dik geworden. Dan kan je het mengsel het beste met een staafmixer of garde goed roeren zodat je een mooie vloeibare zeep krijgt zonder klonten.
Voor een wat dikkere vloeibare zeep kun je 40 gram zeep gebruiken.