Ik heb een soort talg achtingen bultjes op mijn benen weet iemand hoe dit heet, wat kan je doen?

Ik heb op mijn benen een soort talg bultjes en ja ik wil die graag weg!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Huid
2.9K

Antwoorden (1)

Wat jij vermoedelijk hebt is Keratosis pilaris. Zekerheid krijg je pas nadat je bij jouw huisarts bent geweest om de bultjes te laten zien.

Keratosis pilaris is een op zich onschuldige (maar wel vervelende) huidaandoening, die wordt veroorzaakt door een verstoorde uitrijping van de hoorncellen van de haarzakjes. Daardoor ontstaan kleine bobbeltjes die er uitzien als kippenvel.

Het goede nieuws is dat je er geen last van hebt. De bultjes jeuken niet en ze doen ook geen pijn. Af en toe kan een bultje ontsteken waardoor een puistje ontstaat.

Het slechte nieuws is dat er niets tegen te doen is. Je kunt periodes hebben dat je bultjes erger of minder erg worden, maar ze zullen nooit helemaal verdwijnen. Het kan helpen om je huid soepel te houden met een goede crème, maar de bultjes worden er niet minder door.

Omdat mensen met Keratosis pilaris vaak een gevoelige huid hebben, kun je beter geen geparfumeerde huidverzorgingsproducten of andere producten die de huid kunnen irriteren gebruiken. Als de bultjes echt heel erg zijn, kun je het beste even langs je huisarts voor een verwijsbrief naar de dermatoloog.