Als de lampen recent zijn vervangen is de zonnebank dan sterker?

Ik ga af en toe naar de zonnebank en dit doe ik altijd bij dezelfde zonnestudio(la sol) en altijd onder de zelfde soort zonnebank (1400).
Nu merk ik toch iedere keer dat ik de ene keer veel bruiner of juist minder bruin word. En dit keer was de gezichtsbruiner zelfs zo sterk dat je het ook echt duidelijk voelt als je er onder ligt. Terwijl vorige week ik nergens last van had en nu heb ik zelfs rode wangen.
Ik weet dat zonnebanken niet goed voor je huid zijn daarom ga ik de laatste tijd maar 1 keer in de 2 a 3 maanden. Met uitzondering van deze maand dan. Maar dit baart me wel zorgen als je niet uit kan gaan van het zonnebank type dat je kiest hoe intens de lamp dat keer dan is.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Huid
3.7K

Antwoorden (2)

Ik denk persoonlijk niet dat de zonnebank dan sterker is, maar de lampen wel omdat ze er vroeger misschien al langer waren en versleten waren. Dus als je dan nieuwe plaats da het opeens feller is en meer warmte geeft.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
@segamy020807 je spreekt je zelf tegen
Zonnebanklampen zijn TL-lampen en die kunnen verslijten. De lichtopbrengst wordt minder en op gegeven moment ga je zelfs zien, dat vooral de uiteinden van de buizen donkerder worden, omdat er metaaldamp van de elektrodes op neerslaat. Uiteindelijk gaan ze knipperen en zijn ze kapot.
Als je de buizen vernieuwt zijn ze dus een stuk sterker dan de oude. Daarbij speelt ook nog de efficiëntie van de UV-opname een rol. Je huid heeft behalve het normale pigment ook een bepaalde kleur (o.a. afhankelijk van de temperatuur van jouw oppervlak op dat moment). Ook die kleur bepaalt de opname efficiëntie van het UV-licht.