Is spraytan inademen schadelijk?

Ik dacht een keer een kleurtje voor de vakantie, dus voor het eerst spraytan geprobeerd. Terwijl ze mijn gezicht aan het sprayen was, moest ik plotseling diep inademen. Hoe schadelijk is dit? Ik maak me best zorgen nu.

4 jaar geleden
in: Huid
2.7K

Antwoorden (1)

Het is nog een vraag of DHA wel veilig is als je het inademt. DHA is Dihydroxyacetone, de stof die ervoor zorgt dat je opperhuid bruin verkleurt. Longen zijn gevoelige organen en zelfs een niet-toxische stof - wat DHA is - kan bij langdurige blootstelling tot problemen leiden. Ook reageert het slijmvlies van mond, keel en ogen heel anders dan gewone huid. Daar komt nog eens bij dat stoffen die ingeademd worden makkelijker in het bloed opgenomen kunnen worden. Op basis van wat er bekend is over DHA kan niet worden uitgesloten dat langdurig en veelvuldig inademen van deeltjes op den duur problemen zullen veroorzaken.

Jij hebt het echter slechts eenmalig ingeademd. Dat is echt te weinig om je er zorgen over te hoeven maken. Het gaat pas een rol spelen als dit bijvoorbeeld wekelijks zou gebeuren. Voor de volgende keer wel wat adviezen:

– Probeer inhalatie en contact met mond en ogen te vermijden. Mensen die de behandelingen uitvoeren moeten hun luchtwegen beschermen met een mondkapje en hun ogen met een bril.

– Personen met astma of een huidaandoening moeten dit vooraf overleggen met hun behandelaar.

– Hou de mond en ogen goed gesloten tijdens de behandeling en smeer lippenpommade of vaseline op de lippen.

Hou er bovendien rekening mee dat de behandeling jouw huid niet beschermt tegen de schadelijke invloeden van de zon, en je dus een beschermende factor zonnebrandolie moet gebruiken. De eerste 24 uur na de spraytan is zonlicht zelfs af te raden.