Brandwond door ijs hoe te behandelen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Huid
10.6K
TurfGraver
5 jaar geleden
Heb je met vloeibaar stikstof zitten spelen of zo?

Antwoorden (1)

Ben er bij slachtoffers met een bevriezingsletsel ook op bedacht dat er sprake kan zijn van algehele onderkoeling. Zorg er voor dat het slachtoffer naar een warme ruimte gebracht wordt, maar plaats heb niet direct bij een verwarming of een haardvuur omdat dan de wonden te snel opwarmen en de schade ernstiger kan zijn. Natte kleding wordt uitgetrokken en wikkel het slachtoffer in een warme deken of reddingsdeken.

Bij behandeling van bevriezingsletsels staan een aantal zaken centraal, waaronder het voorzichtig passief opwarmen van het bevroren ledemaat, zonder daarbij de weefselschade verder te vergroten. Toename van weefselschade ontstaat door wrijven en druk op het weefsel. Nieuwe bevriezing van het eerder bevroren lichaamsdeel moet worden voorkomen, omdat hierdoor de schade fors toeneemt.

Een eerstegraads bevriezing wordt behandeld door met lichaamswarmte van het slachtoffer of de hulpverlener de huid voorzichtig op de warmen. Wrijven is uit den boze, hierdoor kan de huid verder beschadigen! Bevroren vingers of handen kunnen onder de oksels opgewarmd worden. Gebruik geen warm water of een warme kruik, omdat de huid door de afkoeling minder gevoelig is wordt een te hete kruik niet opgemerkt en kunnen brandwonden ontstaan! Er wordt dus alleen passieve opwarming gebruikt. Tweede- of derdegraads bevriezingen moeten altijd door een arts gezien en behandeld worden. Ze worden voorzichtig steriel afgedekt met Metallinegaas (niet met Waterjel of Burnshield) en kunnen vervolgens voorzichtig passief worden opgewarmd tijdens het vervoer naar het ziekenhuis. Laat blaren altijd intact!