Wat doet paraffine (niet) in een zonnebank-bruiner?

Het is tegenwoordig het standaard riedeltje bij de zonnestudio: "Wat gebruikt u voor lotion? Wist u dat de lotions van de drogisterijen op paraffine-basis zijn?'
etc

Paraffine/petrolatum sluit de huid af, weet ik, maar zo'n 'drogisterij-product' (ik heb er een van De Tuinen) bestaat toch niet alleen uit paraffine?

Deze laten staan en een duur zonnestudio-merk kopen of niet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Huid
2.2K

Antwoorden (1)

Dat zijn verkooppraatjes, je kunt rustig het product uit de drogisterij gebruiken. Het klopt dat parafine op de huid blijft liggen, maar dit is met een doel. De gezuiverde vloeibare parafine in cosmetica waaronder ook de snelbruiners voor de zonnebank vallen, voorkomen dat de huid uitdroogt door te zorgen dat het vocht zoveel mogelijk in de huid blijft. Tijdens een zonnebankkuur kan dit geen kwaad, omdat je daarbij altijd meer vocht verliest uit de huid dan onder andere omstandigheden. Bij dagelijkse cosmetica ligt het aan je huidtype of je dit beter wel, of beter niet kunt gebruiken.
Naast deze werking bevatten zonnebank snelbruiners ook een ingrediënt dat het bruinproces versneld, verzorgende ingrediënten en vaak ook nog een ingrediënt dat de veroudering van de huid in meer of mindere mate vertraagd. De vloeibare parafine waar het hier over gaat, valt onder de minerale oliën, het lijkt me onwaarschijnlijk dat de zonnestudio in hun product geen soort gelijk ingrediënt heeft zitten, wat ervoor zorgt dat de huid gehydrateerd blijft.