Wat kan ik doen tegen mij opkomende koortslip?

Sinds een dag merk ik dat er een koortslip begint te komen op mijn lip. Paar kleine bultjes en geïrriteerd gevoel.
Eet al minimaal 2-3 stukkenfruit en eet verder gezond normaal. Wat kan ik hier het beste tegen doen? Ga zo liever niet de kerst en het nieuwe jaar in...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Huid
23.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Bij de drogist zovirax kopen en op je lippen smeren.
Of je wel of geen fruit eet doet er niet toe als het virus in je lichaam zit gaat het nooit meer weg.
Ritsuka
7 jaar geleden
Bij mij kwam koortslip vaak op bij stress en te weinig slapen.

Het beste antwoord

Een koortslip ontstaat door het herpes virus en dit virus is besmettelijk. Zorg er dus voor dat je niemand kust als je een koortslip hebt. Houd ook je handen zo schoon mogelijk maar probeer het best om de lip niet aan te raken als hij eenmaal is doorgebroken en er vocht uitkomt.

Zodra je het voelt opkomen helpt het al om er een ijsblokje op te drukken. De kou remt het virus af en kan ervoor zorgen dat een zichtbare uitbraak kan worden voorkomen. Helaas ben je daar nu te laat mee maar het is een tip voor een volgende keer. Je draagt het virus nu eenmaal bij je en dit kan zomaar weer de kop opsteken als je weerstand bijv. verminderd is of als je gestresst bent. Zelfs door de zon kan het gebeuren als je lippen niet beschermd zijn.

Ik heb er zelf ook vroeger vaak last van gehad en de anti-virale crèmes die je ervoor kunt kopen bij de drogist zoals Zovirax, Vectaclovir of Fenistil (ik heb ze allemaal geprobeerd)verkoelden wel maar het duurde zo lang voor de lip weer genezen was. Nu heb ik altijd 'Tea tree oil' in huis sinds mijn zoon als kleuter eens hoofdluis opliep op school. Ik gebruik het voor heel veel dingen ( verkoudheid, sfeer brander/lekkere lucht in huis en de insecten blijven dan weg enfin...kijk hier maar eens;
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/96460-tea-tree-oil-waarvoor-te-gebruiken.html

Het is wel relatief duur als je de goede koopt, maar dat zijn de crèmetjes ook en die gebruik je voor niets anders. Je doet er ook lang mee omdat het druppelgewijs gebruikt wordt. Ik tipte altijd met wat teatree op een eerst natgemaakt wattenstaafje de plek aan op mijn lip en dit werkte goed en snel.

Wat ook goed kan helpen is zuivere alcohol die je bij de drogist/apotheek koopt en zelfs een goede biologische cider azijn helpt!
7 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kan eventueel je tandenborstel vervangen. Alcohol op een wattenstaafje doen en erop deppen helpt ook. Moet je wel een paar keer per dag herhalen. Maar vooral NIET eraan komen en het laten rusten. Let er ook op dat je geen andere mensen kust ofzo want dan besmet je ze.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Meteen zodra je het op voelt komen insmeren met Zovirax. Dus eigenlijk moet je daar altijd een tubetje van klaar hebben liggen. De werkzame stof daarvan is Aciclovir, wat de groei van bepaalde soorten virussen remt - waaronder het herpes-simplex-virus dat de koortslip tot gevolg heeft.
7 jaar geleden
hallo ik had altyd een bizarre koortlip, waar ik gewoon ziek bij was! ik heb nu al 2 jaar een apparaatje op batterijnen, je zet het op je opkomende koortlip dat word 50 gr op je lip en dat hou je even vol een dag of 3. zelf ontsmet ik zowel het apparaatje als mijn erna heel belangrijk en ja het doet pijn maar het werkt. ik heb hem destyds gekocht op een site weet niet welke maar google koortslip en hotkiss en je vind ,m