Klopt het dat je je haar kan verliezen als je regelmatig een pet/muts draagt ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Haar
3.5K

Antwoorden (3)

Dat kan, maar is tijdelijk. Haren verlies je gemiddeld 1x in de 6 jaar. Een pet kan maken dat die 6 jaar iets korter wordt omdat de doorbloeding minder kan zijn. Wanneer je echter gemiddeld 1x per dag voor een goede hoofddoorbloeding zorgt door bijv. flink te borstelen, met handdoek 'ruig' afdrogen, o.d. dan zul je door de pet niet kaal worden. Wellicht wordt je wel kaal, maar met regelmatig een goede doorbloeding, wordt je het niet van/door de pet. (De paradox is dat beginnend kalende mensen hun haren zo min mogelijk beroeren (er blijft te veel haar in de borstel) waardoor ze het kaal worden bevorderen. Begin maar eens met flink te borstelen (rode hoofdhuid), de 1e week heb je meer haaruitval omdat de 6 jaarscyclus verkort kan worden, na 1 week zul je nauwelijks meer haaruitval hebben en blijft je haardos op het niveau dat op dat moment bij je hoort. Doe je dit consequent dan zul je een onvermijdelijk kaal worden vertragen/uitstellen. (Ik ben ervaringsdeskundige.)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Haar verliezen zal niet op grote schaal gebeuren, maar de kans op roos e.d. neemt wel toe.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, door het dragen van een pet word je niet kaal, wel kunnen door de pet, muts of hoed haren afbreken of beschadigen bijvoorbeeld door het te strak zitten van de pet/muts of hoed, of door onhandig op- of afzetten van de pet, muts of hoed. Wacht met het opzetten van een pet, muts, of hoed tot je haar droog is na regen of douche, dan verminder je de kans op schade, nat haar is kwetsbaarder omdat er minder rek in zit dan droog haar.
.