Draai voor klassieke weergave

Winterbanden en zomerbanden wisselen

Wie dacht dat alleen bij de Formule 1 een bandenwissel veel spanning oplevert, heeft het helemaal mis. Twee keer per jaar is Nederland in rep en roer als de zomer- en winterbanden moeten worden gewisseld. Het is meteen ook aanleiding voor veel discussie, want heb je in Nederland wel winterbanden nodig?

Zomerbanden

We noemen het zomerbanden, maar het is het type band waarop elke nieuwe auto in Nederland standaard wordt afgeleverd. Geschikt voor droog en nat weer. Dat is ook de bandensoort waarop de auto is ontwikkeld en autofabrikanten kiezen een type band uit dat goed past bij de eigenschappen van het karakter van een auto. Je kunt je voorstellen dat een stadsauto andere prestaties verlangt van een autoband dan een sportauto of terreinwagen. Een ‘zomer’band kun je het hele jaar gebruiken. Waarom dan toch wisselen? Een zomerband schiet te kort op een gladde ondergrond zoals; modder, sneeuw of ijs. Wie z’n auto kan laten staan op een sneeuwdag en niet naar de wintersport gaat, hoeft echt niet perse winterbanden aan te schaffen.

Winterbanden

De winterband, of sneeuwband, excelleert op de gebieden waar de zomerband te kort schiet: een gladde ondergrond, waarbij slipgevaar om de hoek schuilt. Daar heeft hij vele malen meer grip en zorgt ervoor dat de auto bestuurbaar blijft. Een helling op een besneeuwde weg oprijden met een zomerband zal niet gaan, een winterband draait z’n handen er niet voor om. In Nederland zijn die omstandigheden zeldzaam. Maar als je winterbanden hebt, ben je in ieder geval voorbereid en kun je je auto altijd gebruiken. Winterbanden hebben als nadeel dat ze op een droge weg een wat langere remweg hebben en dat ze een iets ander stuurgevoel geven, omdat het loopvlak wat beweeglijker is. Wie met de auto op wintersport gaat moet weten dat in veel landen het verplicht is om banden te hebben die passen bij de weersomstandigheden. Wanneer je onderweg bent in bijvoorbeeld Duitsland en er valt één vlokje, dan moet je winterbanden hebben.

Vierseizoenenbanden

Is er dan geen compromis? Jazeker, dat is er wel. Een vierseizoenenband, of 'allseasonband'. Die combineert alle voordelen, heeft fatsoenlijke grip onder winterse omstandigheden, maar kan je in de zomer ook veilig in Zuid-Europa brengen. De vierseizoenbanden combineren ook wat nadelen: een langere remweg op een droge weg, net iets minder fijne stuureigenschappen en niet de allerbeste grip op sneeuw en ijs. Vierseizoenenbanden zijn toegestaan in de landen waar winterbandenplicht geldt, mits er op de wang van de band een sneeuwvlokje is afgebeeld. Let daar op als je ze aanschaft.

Beste redenen om voor winterbanden te kiezen

  1. Winterbanden hebben meer grip, door de speciale rubbersamenstelling met silica, bij temperaturen onder de 7 graden.
  2. Winterbanden voeren regen, smeltwater, hagel of (natte) sneeuw veel beter af door de fijne lamellen in  het profiel. Dit verkort de remweg en ook de wegligging in de bochten verbetert.
  3. Met winterbanden heb je minder kans op aquaplaning.
  4. Bij sneeuwval zuigt het profiel van de winterband zich goed vast, waardoor meer grip.
  5. Het gebruik van winterbanden is in veel Europese landen inmiddels verplicht. Een boete kan behoorlijk oplopen en in het ergste geval krijg je problemen rondom aansprakelijkheid en letselschade.
  6. Moderne winterbanden zijn tegenwoordig net zo geruisloos en comfortabel als zomerbanden en ze slijten ook niet sneller.
  7. Je zomerbanden gaan veel langer mee, wanneer je de banden afwisselt. De kosten voor winterbanden  zijn ongeveer gelijk aan die van zomerbanden. Onder aan de streep ben je nauwelijks duurder uit.
  8. Wanneer je van november tot eind maart winterbanden gebruikt is de kans op een ongeval door gladheid  veel kleiner. Het is een veel veiligere optie voor jezelf, je passagiers en medeweggebruikers.

Meer weten over autobanden? Ga naar banden.autoweek.nl.
Daar vind je ook zeer uitgebreide vergelijkende testen van zomer-, winter- en vierseizoenenbanden.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met AutoWeek