Ga naar de inhoud

‘Wat triest zeg’: klanten lachen om 2 euro vergoeding van Odido

Odido storing Bron: © Canva. Telecomprovider Odido kampt met storingen. 

Klanten van Odido die recent urenlang zonder mobiel netwerk zaten, kunnen aanspraak maken op een vergoeding van maximaal 2 euro. Maar die vergoeding komt niet automatisch naar je toe: je moet zelf nog even in actie komen. En dat leidt tot veel gefronste wenkbrauwen én hilariteit op sociale media. Serieus Odido?

Vergoeding voor storing

Sinds 2017 is er in Nederland een wet die telecomproviders verplicht om klanten te compenseren als ze langer dan 12 uur last hebben van een storing. De vergoeding bedraagt minimaal 1 euro en komt neer op 1/30e van het maandbedrag per dag dat de storing duurde. Voor prepaidklanten geldt een minimale vergoeding van 50 cent.

Bij de storing van vorige week kregen met name klanten in de regio Rotterdam en delen van Noord-Holland hiermee te maken. Zij hadden op vrijdag en zaterdag urenlang geen bereik, internet of sms. Met mogelijk nadelige gevolgen voor sommige klanten.

De tekst gaat onder het bericht verder >>

2 euro? Klanten reageren cynisch

De vergoeding die Odido aanbiedt, 2 euro voor abonnementhouders en 1 euro voor klanten van Simpel, zorgt voor opgetrokken wenkbrauwen. “Ff serieus, 2 euro vergoeding?” schrijft klant Sandra Warren op X, gevolgd door lachende emoji’s.

Op Facebook klinken sarcastische reacties als “Zo hey. Gaan we uit eten” en “Odido laat het uit zijn broek hangen”.

Journalist Brenda Stoter Boscolo, die een zakelijk abonnement heeft, noemt het “triest”, omdat ze door de storing belangrijke interviews misliep.

De tekst gaat onder het bericht verder >>

Zelf claimen verplicht

De vergoeding komt je ook niet vanzelf tegemoet. Odido stuurt getroffen klanten een e-mail waarin staat dat ze hun gegevens moeten achterlaten, om de vergoeding te ontvangen. “We hebben de wettelijke vergoeding naar boven afgerond”, aldus het telecombedrijf. Wat coulant!

Na het invullen van een formulier wordt het bedrag pas gecompenseerd. Even geduld dus.

Kleine moeite, groot gebaar? Nee, het is eerder andersom: Grote moeite, klein gebaar!

Klanten in Amsterdam krijgen geen compensatie, omdat de storing daar korter duurde.

Feiten op een rij

  • Vergoeding is wettelijk verplicht bij storingen >12 uur
  • Klanten in Rotterdam en Noord-Holland krijgen max. 2 euro
  • Prepaidklanten krijgen 50 cent
  • Vergoeding moet zelf online worden aangevraagd
  • Geen automatische korting op de factuur

Eerder schreven wij >>


Grote landelijke storing bij Odido legt mobiel netwerk plat

1 augustus 2025 – Duizenden klanten van telecomprovider Odido ondervinden sinds vanochtend vroeg ernstige netwerkproblemen. Zowel mobiel internet als bellen via 4G en 5G is op veel plekken niet mogelijk. Ook klanten van Ben en Simpel, die gebruikmaken van het Odido-netwerk, ondervinden hinder.

door Wendy Ruittemanz

Wat is er aan de hand?

De storing begon rond 06.00 uur in de ochtend en leidde tot een stroom aan meldingen op storingsplatforms zoals Allestoringen.nl. Klanten in het hele land klagen over onbereikbaarheid, wegvallende verbindingen en niet-werkend mobiel internet. Odido bevestigt dat er een storing is en werkt aan een oplossing.

Volgens een woordvoerder van Odido wordt de oorzaak onderzocht en doet een technisch team er alles aan om de dienstverlening zo snel mogelijk te herstellen.

De tekst gaat onder het X-bericht verder >>

Welke diensten zijn getroffen?

De storing treft met name het mobiele netwerk van Odido, waardoor bellen en mobiel internet voor veel klanten niet beschikbaar zijn. Klanten van Ben en Simpel, die het Odido-netwerk gebruiken, ervaren dezelfde problemen. Vaste internet- en televisiediensten lijken vooralsnog niet geraakt.

Is 112 bereikbaar?

Ja, het noodnummer 112 is nog steeds bereikbaar. Mocht je telefoon geen verbinding kunnen maken via het eigen netwerk, dan schakelt het toestel in noodgevallen automatisch over naar een ander beschikbaar netwerk. Hulpdiensten blijven dus bereikbaar.

Wat is de oorzaak?

De exacte oorzaak van de storing is nog niet bekendgemaakt. Wel is duidelijk dat het om een landelijke storing gaat met aanzienlijke impact. In juni 2025 kampte Odido ook al met een grote storing, toen als gevolg van een technische fout na netwerkonderhoud en een overbelasting van systemen. Het is nog niet duidelijk of er sprake is van een vergelijkbare oorzaak.

Wat kun je zelf doen?

Hoewel het probleem aan de kant van de provider ligt, kun je zelf een aantal dingen proberen:

  • Herstart je telefoon of zet de vliegtuigmodus kort in- en uit om opnieuw verbinding te maken.
  • Schakel over op wifi en gebruik wifi-bellen als dat mogelijk is.
  • Controleer op de website van Odido of jouw regio is getroffen via de storingskaart.
  • Meld je storing via de Odido-app of klantenservice, zodat jouw situatie geregistreerd wordt.

Heb je recht op compensatie?

Als de storing langer dan 12 uur duurt, heb je volgens de richtlijnen van de Autoriteit Consument & Markt recht op een financiële compensatie. Dit komt neer op een vergoeding van minimaal 1 dertigste van je maandelijkse abonnementskosten per dag dat je geen gebruik kunt maken van de dienst. Hiervoor moet je wel zelf melding maken van de storing bij Odido.

Eerdere storing in juni

Op 25 juni 2025 was er ook een grootschalige storing bij Odido. Klanten konden toen urenlang niet bellen of internetten. De oorzaak lag toen bij overbelasting van het netwerk en fouten na onderhoud. De storing werd diezelfde dag opgelost, al ondervond een kleine groep klanten nog enige tijd hinder.

Wat is de laatste stand van zaken?

Op dit moment is de storing nog niet volledig opgelost. Odido heeft aangegeven op korte termijn een update te geven. Klanten wordt geadviseerd de Odido-app of website in de gaten te houden voor de laatste status en eventuele instructies.