Ga naar de inhoud

Piastri wint door regen vertraagde Grand Prix van België, Verstappen pakt vierde plaats

Max Verstappen werd 4e tijdens de Grand Prix van België Bron: Red Bull content pool 

Anderhalf uur nadat de start ingepland stond, ging de Grand Prix van België eindelijk van start. Net als gisteren, werd de race in de eerste ronde al beslist. Ditmaal was het Oscar Piastri die de leiding pakte en niet meer achterhaald werd. Verstappen strandde waar hij de race startte, op P4.

Oscar Piastri wint Grand Prix van België

Toen de race eindelijk van start ging, was het een rollende start, waar iedereen op de intermediate banden begon. Net als Verstappen gisteren kwam Piastri meteen in actie. Aan het einde van Camel Straight haalde hij zijn teamgenoot, die vanaf pole begon, in. Meteen was het ook duidelijk dat Piastri meer vertrouwen had dan Norris en reed hij van hem weg.

Toen de baan eenmaal droog genoeg was voor slicks, ging Piastri naar binnen voor mediums en ging Norris naar binnen voor een set van de harde banden. Hierdoor kon Piastri zijn voorsprong uitbouwen, maar hoe verder de race vorderde, hoe dichter bij Norris kon komen op zijn banden die minder slijten. Door een aantal fouten kon Norris echter niet genoeg tijd goedmaken en dus bleef de voorsprong van Piastri in stand. Ondanks dat het er van buiten niet bepaalt enerverend uit zag, vertelt Piastri na de race dat het dat achter het stuur wel was.

Levendig, heel levendig! Ik wist dat ronde 1 waarschijnlijk mijn beste kans zou zijn om de race te winnen. Ik had een goede exit uit bocht 1, liftte zo weinig als ik durfde, en ja, vanaf dat moment hadden we het grotendeels onder controle. Ik was een beetje teleurgesteld over de rollende start, omdat ik dacht dat dat de kans weg zou nemen. Maar toen ik zo dicht achter zat door Eau Rouge, wist ik dat ik iets minder ging liften dan Lando. Trots op mijn eerste ronde. Ik had hetzelfde plan (als Norris om voor de harde band te kiezen red.) als ik tweede had gelegen. Ik wist dat dat een logische beslissing voor hem zou zijn, maar de medium was voor mij de verstandige band.

De tekst gaat onder het bericht verder >>

Wedstrijdleiding te voorzichtig

De start van de race werd dus vertraagd door de regenval. Niet iedereen was het eens met hoe lang deze vertraging duurde. Al ruim voordat de auto’s eindelijk naar buiten mochten, leek het circuit er al klaar voor. Ook toen de auto’s eindelijk naar buiten mochten, reden ze rondes lang achter de safetycar. Op dat moment riepen coureurs zoals Max Verstappen en Lewis Hamilton dat het tijd was om te beginnen, maar toch bleef de wedstrijdleiding wachten. Het resultaat was een race waar de coureurs al erg snel naar binnen gingen voor slicks. Verstappen baalt na afloop van de race dat het zo lang duurde tot ze van start mochten.

We hadden veel eerder kunnen gaan, een uur eerder. Het was een beetje zonde. Het verpest gewoon zo’n mooie klassieke natte race ook, dus of we blijven echt pushen om nat te racen, of we stoppen gewoon met racen in de regen en wachten tot het droog is. Maar dat is toch niet wat je wil, toch?

Over zijn race zelf wou Verstappen niet te veel kwijt. Hij bracht de gehele Grand Prix van België in de versnellingsbak van Leclerc door. Hij probeerde het de hele race, maar inhalen lukte gewoon niet.

Het heeft te maken met de balans. Natuurlijk hielp onze vleugel niet, maar aan de andere kant zou die je juist tijd moeten opleveren in de bochten, wat we niet deden. Dus… er is werk aan de winkel.

Startpagina F1 nieuws

Al het belangrijkste nieuws over Formule 1 en natuurlijk ‘onze’ Max Verstappen lees je voortaan ook bij ons op Startpagina.
Dagelijks houden wij je op de hoogte van alles in en rondom de Formule 1.

Bronnen:

Sky Sports F1, F1tv, Red Bull content pool

Meer over: