Ga naar de inhoud

Fraude voorkomen, zó herken je een echte bankmedewerker

Update:
Fraude voorkomen

Oplichters gebruiken diverse methoden om geld te stelen. Ze proberen vaak je vertrouwen te winnen door je te verleiden om persoonlijke informatie te delen. Steeds meer mensen worden helaas telefonisch opgelicht door neppe bankmedewerkers.

Een tactiek die ze gebruiken, is om zich voor te doen als medewerkers van de Fraudehelpdesk. Lees verder en voorkom dat je ook slachtoffer wordt.

Oplichters doen zich voor als medewerker van jouw bank

Oplichters bellen willekeurige mensen op en beweren dat er een ernstige digitale dreiging of fraude is. Vervolgens dringen ze er bij hun slachtoffers op aan om onmiddellijk hun geld veilig te stellen door het over te maken naar een zogenaamde ‘veilige kluisrekening’. Maar deze rekening behoort tot de oplichter zelf. De oplichters bellen wanneer de Fraudehelpdesk zelf gesloten is. Dit doen ze om te voorkomen dat slachtoffers het verhaal verifiëren bij de desk zelf.

Bankhelpdeskfraude steekt vaker de kop op in Nederland

Deze oplichterstruc is een variant van de bekende bankhelpdeskfraude die steeds vaker de kop opsteekt in Nederland. In dit scenario doet de oplichter zich voor als een medewerker van jouw bank en beweert hij dat je bankpas moet vervangen. Hij vraagt je om de bankpas op te sturen en de pincode door te geven. In een nog brutaler scenario verschijnt de oplichter bij je aan de deur om je betaalpas op te halen.

Een andere manier waarop deze criminelen te werk gaan, is door op afstand hulp aan te bieden. Ze maken gebruik van programma’s zoals Teamviewer om je computer over te nemen. Terwijl je machteloos toekijkt, wordt je geld recht voor je ogen gestolen. Soms weten de criminelen zelfs het telefoonnummer van de bank te vervalsen, zodat je op je telefoonscherm het nummer van de bank ziet.

Hoe voorkomen je dat je slachtoffer wordt?

Het is van cruciaal belang om jezelf te beschermen tegen (bank)helpdeskfraude. Dit zijn enkele belangrijke stappen die je neemt om te voorkomen dat je slachtoffer wordt:

1. Wees alert op verdachte telefoontjes

Onthoud dat jouw bank je nooit belt en vraagt om geld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of een vergelijkbaar verzoek. De Fraudehelpdesk doet dit soort verzoeken ook niet telefonisch. Wees dus op je hoede en neem geen overhaaste beslissingen.

2. Stuur geen bankpassen op en laat ze niet ophalen

Stuur nooit een bankpas op. Ook niet een doorgeknipte pas en geef nooit je pas mee aan een onbekende. Banken doen dit soort handelingen niet en komen al helemaal nooit aan huis.

3. Verifieer altijd de identiteit van de beller

Als je telefoon krijgt van iemand die beweert namens de bank of de Fraudehelpdesk te spreken, vraag dan altijd om de naam van de persoon en hang vervolgens op. Bel zelf naar de officiële klantenservice van je bank om de informatie te verifiëren. Gebruik hiervoor het telefoonnummer dat je kunt vinden op de officiële website van de bank.

Zo voorkom je dat je in de val van oplichters trapt.

4. Bescherm je persoonlijke gegevens

Wees voorzichtig met het delen van persoonlijke gegevens, zoals je pincode, je rekeningnummer of andere vertrouwelijke informatie. Banken en officiële instanties vragen daar nooit naar. Als iemand deze gegevens van je probeert te verkrijgen, wees dan alert en weiger dit categorisch. Zorg er ook altijd voor dat je anoniem en veilig op het internet zit.

5. Stel een lager daglimiet in

Kies ervoor om een daglimiet in te stellen om je bankrekening extra te beschermen tegen fraude. Dit beperkt de hoeveelheid transacties die zonder jouw tussenkomst plaatsvinden. Verhoog je daglimiet nooit onder druk van een onbekende beller, zelfs als deze beweert namens de bank te spreken.

Hoe herken je een oplichter?

Er zijn een aantal basis tekenen die kunnen wijzen op oplichting:

  1. Haastig gedrag: Oplichters proberen je te dwingen snel beslissingen te nemen, let op of de persoon haastig of opdringerig is.
  2. Behulpzaam: De oplichter komt heel behulpzaam over, waardoor de kans dat je erin trapt groot is.
  3. Verzoek om geld of bankgegevens: Oplichters vragen vaak om geld of persoonlijke informatie, zoals creditcardgegevens of bankinformatie. Geef dit nooit zomaar weg.
  4. Te mooi om waar te zijn: Oplichters bieden vaak belachelijk hoge prijzen of prijzen die te mooi lijken om waar te zijn.
  5. Dreigementen: Sommige oplichters dreigen met gevolgen als je niet meteen actie onderneemt, zoals arrestatie of het afsluiten van je energie.
  6. Onvoldoende bewijs: Als iemand beweringen doet zonder concrete bewijzen of referenties, kan dit een teken zijn van misleiding.
  7. Onbekende nummers: Oplichters bellen vaak van onbekende nummers of met een nummer dat lijkt op een bekend nummer. Hang op en bel het nummer terug om te controleren.
  8. Verifieer het telefoonnummer: Ben je gebeld en werd er meteen opgehangen? Zoek dan het nummer op internet op, vaak staan er waarschuwingen over dat telefoonnummer.
  9. Controleer de afzender van de email: Het emailadres van de oplichting is vaak een outlook/gmail.com of hotmailadres, geen erkend @abnamro.nl of overig mailadres.
  10. Verzoek om persoonlijke informatie: Oplichters vragen vaak om persoonlijke informatie, zoals je social securitynummer of wachtwoorden. Geef dit nooit zomaar weg.

Als je twijfelt of je met een oplichter te maken hebt, hang op of verlaat de situatie en zoek hulp bij een vertrouwde bron, zoals de politie of je bank. Het is beter om veilig te spelen, dan spijt te hebben. Een bankmedewerker vindt het niet erg als ophangt, een oplichter wel.

Verschillende soorten fraude

1. Phishing (vervalsing via e-mail)

Bij phishing ontvang je van oplichters een e-mail of sms (smishing) die sterk lijkt op een bericht van de bank of een bedrijf. Hierin word je gevraagd op een link of bijlage te klikken, waarmee je terechtkomt op een valse website.

2. Betaalpasfraude

Bij betaalpasfraude word je verzocht jouw betaalpas per post te sturen. Dit moet je nooit doen! Dit vraagt de bank niet van je. Wees ook altijd alert tijdens het pinnen van geld. Oplichters kunnen je soms afleiden en snel je pas verwisselen.

3. Nep-betalingsverzoeken

Verkoop of koop je soms producten online, bijvoorbeeld via Marktplaats of Facebook? Oplichters kunnen zich voordoen als kopers en je vragen om je te identificeren. Zij sturen vervolgens een vals betalingsverzoek via WhatsApp of een andere chat-app. Oplichting via Marktplaats is de laatste tijd sterk afgenomen door maatregelen van Markplaats zelf. Helaas komt deze manier van fraude wel nog veel voor.

Tips om veilig gebruik te maken van veilingsites

Door op een link of bijlage in een email van een oplichter te klikken, kan je jouw computer besmetten met een virus, ook wel malware genoemd. Hierdoor krijgen oplichters toegang tot je bankzaken en kunnen ze jouw geld stelen.

5. Boilerroom fraude

Bij boilerroom fraude word je telefonisch of via e-mail benaderd met een beleggingsvoorstel. De contactpersoon belooft snel rendement en wellicht levert de eerste investering winst op. Je wordt snel verleid om hoge bedragen te beleggen.

6. Fraude met facturen

Oplichters willen dat je geld overmaakt naar hun eigen bankrekeningen en proberen dit op verschillende manieren te bereiken, zoals door een vals factuur te sturen, namens een bekend bedrijf als de belastingdienst.

7. Telefoonfraude

Oplichters kunnen je telefonisch benaderen en zich voor te doen als medewerker van de bank of van een bekend bedrijf. Dit gebeurt vaak na het invullen van jouw gegevens via een vervalste e-mail. Ze geven je het idee dat ze je juist willen helpen tegen online fraude.

Wat te doen na helpdeskfraude-oplichting?

Als je al slachtoffer bent geworden van bankhelpdeskfraude, neem dan onmiddellijk contact op met je bank en meld de situatie. Blokkeer je bankrekening en doe aangifte bij de politie. Hoe eerder je actie onderneemt, hoe groter de kans dat de autoriteiten de oplichters opsporen en je geld terugvinden.

De 5 stappen voor veilig bankieren

  1. Bewaar je beveiligingscodes vertrouwelijk (geef nooit je pincode weg!)
  2. Zorg dat jouw (digitale) betaalpas niet in verkeerde handen valt
  3. Bescherm de apparaten die je voor jouw bankzaken gebruikt
  4. Controleer je betaalrekening regelmatig
  5. Meld incidenten direct aan de bank en volg hun instructies op

Bron: Consumentenbond

Meer over: