Bron: © Canva. Dierenorganisaties melden dat sommige videomakers dieren expres in gevaar brengen.
Op sociale media duiken dagelijks video’s op waarin helden dieren op spectaculaire wijze redden. Denk aan iemand die een hond uit een rivier haalt of een kitten bevrijdt uit een pijp. Hartverwarmend, zou je denken, alleen steeds vaker blijkt het om in scène gezette filmpjes te gaan. Weten hoe je deze nepvideo’s doorziet en andere dubieuze praktijken herkent, lees dan snel verder.
Dieren redden in scène gezet voor de ‘likes’
Uit onderzoek van dierenorganisaties blijkt dat sommige videomakers dieren expres in gevaar brengen om daarna hun ‘redding’ te filmen. Dit levert hen miljoenen kijkers op, en dus geld via advertenties. Dieren die bijvoorbeeld zijn vastgebonden, in smalle buizen gestopt of in water achtergelaten, alleen maar om een dramatische reddingsscène te kunnen opnemen.
Karen Soeters, oprichter van Animals Today: “Dieren in deze filmpjes zijn opzettelijk mishandeld en daarna ‘gered’. Soms vragen ze daarna om een donatie. Dit is pure oplichting over de rug van dieren. Neppe reddingsacties zijn miljoenen keren bekeken. Met clicks en views verdienen deze makers bakken geld. Het is een verdienmodel, zeker wanneer een filmpje viraal gaat.”
De dubieuze armbandjes van 4Paws
Zo ontmaskerde dierenwelzijnsorganisatie House of Animals recent het bedrijf 4Paws. Dit bedrijf verkoopt armbandjes en beweert dat de opbrengst naar dieren in nood gaat om te helpen. House of Animals ontdekte dat 4Paws ook gebruikmaakt van dubieuze ‘reddingsfilmpjes’, waarin ze honden bewust lijken te mishandelen. House of Animals noemt dit een duidelijk voorbeeld van misleiding met nepfilmpjes om winst te maken.
Bekijk hieronder het laatste nieuws van House of Animals over de dubieuze armbandjes en lees daarna verder >>
Hoe herken je een nepvideo’s met dieren redden?
Let bij het bekijken van zulke filmpjes op de volgende signalen:
- Onrealistische situaties: Het dier zit vast op een onnatuurlijke plek.
- Geen context: Er is geen duidelijk begin of einde van het incident te zien.
- Te dramatisch gefilmd: Er is gebruikgemaakt van meerdere camerahoeken of slow motion.
- Altijd dezelfde personen of kanalen: Deze uploaden regelmatig ‘reddingsacties’.
Wat kun je doen? Meld verdachte video’s
- Meld verdachte video’s bij het platform (zoals YouTube of Facebook).
- Deel ze niet verder, klik er ook niet op, ook niet met goede bedoelingen.
- Volg erkende dierenhulporganisaties, zoals Animals Today, als je echte reddingsverhalen wilt zien.
- Vermoed je dat een bedrijf winst maakt met nepvideo’s? Doe een melding bij ACM: ConsuWijzer
Niet kijken, niet delen en niet liken
Het lijkt onschuldig om een video te bekijken, te liken of te delen, alleen achter deze nepfilmpjes schuilt vaak echt dierenleed. Door kritisch te kijken en geen aandacht te geven aan misleidende content, help je mee om dit soort praktijken te stoppen.
We geven in dit artikel daarom ook geen voorbeelden van een nepvideo’s, omdat het delen ervan de verkeerde boodschap kan geven, nog meer bezoekers naar een pagina leidt, wat dierenleed nog meer verergert, en het de makers aanzet tot meer van dit soort foute acties voor de ‘likes’.

Animals Today nieuwe kennispartner
Startpagina heet Animals Today – het mediaplatform van House of Animals – van harte welkom als nieuwe kennispartner.
Animals Today deelt dagelijks nieuws, achtergrondverhalen en informatie over dieren en dierenwelzijn. Hun missie sluit perfect aan bij die van ons: bewustwording creëren en dieren een stem geven.
Bij Startpagina geloven we dat informeren helpt om dieren te beschermen en hun
leefomgeving te verbeteren. Met Animals Today als partner versterken we deze missie en
maken we het makkelijker voor onze lezers om betrokken te zijn bij het welzijn van dieren.
Bekijk hieronder het werk van House of Animals – Animals Today >>
Bronnen:
Dierenbescherming, Peta, BBC nieuws, Animals Today, Foto’s ter illustratie: Canva.