Bron: © Canva. Foto ter illustratie. Autofabrieken in Frankrijk sluiten tijdelijk hun deuren.
De ooit zo trotse Franse auto-industrie kraakt in haar voegen. Autofabrikant Stellantis, 1 van de grootste spelers ter wereld, sluit deze maand 3 weken lang zijn fabriek in Poissy bij Parijs. Ook in Mulhouse gaan de poorten tijdelijk dicht. Het nieuws schokt Frankrijk, waar de auto-industrie decennialang een nationaal statussymbool was.
Vakbonden spreken van een ramp en economen waarschuwen: “De sector staat aan de rand van de afgrond.” Hoe kon het zover komen?
Franse fabrieken stilgelegd en werknemers naar huis
In Poissy rollen normaal zo’n 500 Opel Mokka’s per dag van de band. Maar de parkeerterreinen staan vol onverkochte auto’s en de productielijn stokt. Voor de 2000 werknemers betekent dat: gedwongen thuiszitten. “Dit is nog nooit gebeurd”, zegt fabrieksmedewerker Jonathan Dos Santos. “3 weken de poort dicht, wie zegt dat dit niet voorgoed is?”
Het is niet alleen Poissy: ook andere Franse fabrieken krijgen productiepauzes opgelegd. Zelfs buiten Frankrijk, in Duitsland, Italië, Polen en Spanje, voert Stellantis tijdelijke sluitingen door.
Productie verplaatst naar lagelonenlanden
De pijn wordt extra gevoeld omdat steeds meer modellen niet meer in Frankrijk worden gebouwd. De Renault Clio komt tegenwoordig uit Turkije, de Citroën C3 uit Slowakije en de Peugeot 208 uit Marokko.
De reden? Kosten. Franse loonkosten zijn 4 keer zo hoog als in Roemenië en zelfs 8 keer hoger dan in Marokko. Waar Duitsland inzet op dure premiumauto’s met hoge marges, maken de Fransen vooral compacte modellen met lage winstmarges. Goedkoop produceren is dus cruciaal en dat lukt beter buiten Frankrijk.
Franse merken verliezen glans en vertrouwen
De Franse merken die ooit iconen voortbrachten zoals de 2CV, de Renault 5 en de Peugeot 205, zijn hun glans kwijt. Op de autobeurs van Lyon stal dit jaar niet Peugeot of Citroën de show, maar het Chinese BYD, dat in Frankrijk 244% meer auto’s verkocht dan vorig jaar.
De tekst gaat onder het X-bericht verder >>
'De Franse auto-industrie is ingestort' | Gedeeld artikel van AD, als ze door gaat sport de hele Europese autoindustrie in China neemt de macht over! https://t.co/ipoEX9kHbs
— PC. van Brenk (@PcBrenk) October 11, 2025
Stellantis zelf kampte met imagoschade door trage terugroepacties van defecte airbags en motorproblemen met de PureTech-lijn. Ondertussen stegen de prijzen van nieuwe auto’s explosief: gemiddeld €35.000 per wagen, ruim 33% hoger dan 10 jaar geleden. Voor veel Fransen simpelweg onbetaalbaar.
Gemiste kansen in de elektrische markt
Daar komt nog een strategische misser bij: de trage overstap naar elektrische auto’s. Terwijl China in 2023 al 60% van de wereldwijde EV-markt in handen had, bleef Europa steken op 25%. Chinese elektrische modellen zijn bovendien tot 20% goedkoper dan hun Europese tegenhangers.
Tot overmaat van ramp trok Stellantis zich dit jaar terug uit de waterstofmarkt, waarmee ook de Franse hydrogen-industrie klappen krijgt.
Schokkende cijfers van productie en banenverlies
De neergang is zichtbaar in de statistieken:
- 2005: 3,7 miljoen auto’s geproduceerd in Frankrijk
- 2025: nog maar 1,3 miljoen
- Werkgelegenheid: van ruim 500.000 banen naar 336.000: een verlies van 170.000 banen in 20 jaar
Onderzoeksbureaus vrezen dat er de komende 3 jaar nog eens 45.000 banen verdwijnen.
Economen luiden de noodklok
Econoom Flavien Neuvy vat het samen: “De Franse auto-industrie is ingestort. Dit is een nationaal drama.” Vakbonden spreken van een sociaal bloedbad en eisen noodmaatregelen van de Franse overheid en de EU.
De Franse regering heeft al miljarden aan subsidies beloofd via het “France 2030”-programma, maar critici vrezen dat het te laat komt. Ook batterijfabrikant ACC, waarin Stellantis mede-eigenaar is, waarschuwde: “De steun is welkom, maar de crisis is nú.”
Kan Frankrijk nog een comeback maken?
Of Frankrijk nog een comeback kan maken, hangt af van radicale keuzes. Mogelijke scenario’s zijn:
- Specialisatie in premium en hightech (zoals EV’s en software) die niet makkelijk uitbesteed kunnen worden
- Grootschalige staatssteun om fabrieken en banen te behouden
- Europese samenwerking om de concurrentie uit China het hoofd te bieden
Voorlopig lijkt de glorie van de Franse auto-industrie voorbij. Waar ooit iconen als de Citroën DS de wereld veroverden, staan nu fabriekshekwerken roestend te wachten en duizenden werknemers in onzekerheid.
Bronnen:
Le Monde, Ad.nl, NOS