Bron: © Canva. Weet jij de regels van een fietspad?
Fietspaden zijn speciaal bedoeld voor fietsers, maar in de praktijk maken ook andere weggebruikers er gebruik van. Dit kan leiden tot verwarring – en soms zelfs gevaarlijke situaties. Maar wie mag er nu eigenlijk wél én niet op het fietspad rijden? En onder welke voorwaarden?
1. Fietsers – de hoofdbewoners van het fietspad
Het fietspad is in de eerste plaats bedoeld voor gewone fietsers. Als er een verplicht fietspad is (aangegeven met een blauw, rond bord met een fiets erop), móet je daar als fietser gebruik van maken. Is er geen fietspad? Dan gebruik je de rijbaan – maar nooit het voetpad.
Fietsers hebben geen maximumsnelheid, al geldt natuurlijk wel de regel: pas je snelheid aan de omstandigheden aan. Gemiddeld rijden fietsers tussen de 15 en 25 km/u. Sportfietsers kunnen flink sneller gaan. Ook fietsers moeten zich aan de verkeersregels houden en mogen niet fietsen onder invloed van alcohol of drugs.
2. Elektrische fietsen – als het maar geen speed pedelec is
De e-bike is niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Deze elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 km/u valt juridisch onder de gewone fiets. Dat betekent: geen helmplicht, geen rijbewijs nodig, en gewoon op het fietspad.
Fatbikes met trapondersteuning vallen ook onder deze categorie, zolang ze niet harder gaan dan 25 km/u. Voor snellere modellen gelden strengere regels (zie speed pedelec).
Let op: voor e-bikes geldt geen helmplicht, maar het dragen van een helm wordt wél aangeraden voor je veiligheid.
3. Bromfietsen en snorfietsen – niet zomaar op het fietspad
Er is vaak verwarring over brom- en snorfietsen. Even op een rij:
- Snorfiets (blauw kenteken, max 25 km/u):Mag in sommige gemeenten nog op het fietspad rijden, maar vaak geldt de verplichting om op de rijbaan te rijden, mét helm. Dit verschilt per gemeente.
- Bromfiets (geel kenteken, max 45 km/u):Mag niet op het fietspad. Alleen op het fiets/bromfietspad (aangegeven met een ander blauw bord). Anders moet je op de rijbaan rijden. Je moet minimaal 16 jaar zijn en een rijbewijs AM hebben.
4. Speed pedelecs – geen gewone e-bike!
Een speed pedelec ziet eruit als een e-bike, maar ondersteunt tot 45 km/u. Dat maakt het volgens de wet een bromfiets. Daarom gelden de volgende regels:
- Verboden op het fietspad.
- Alleen toegestaan op het fiets/bromfietspad of de rijbaan.
- Je moet minimaal 16 jaar zijn.
- Je hebt een rijbewijs AM (of B/A) nodig.
- Een goedgekeurde helm én achteruitkijkspiegel zijn verplicht.
- Je moet een WA-verzekering afsluiten.
5. Scootmobielen en andere invalidenvoertuigen
Mensen met een scootmobiel mogen in veel gevallen op het fietspad rijden, zolang dit niet verboden wordt door borden. Zij mogen ook op de stoep of rijbaan rijden, afhankelijk van wat veiliger is. Er geldt:
- Maximaal 30 km/u op het (brom)fietspad binnen de bebouwde kom.
- Maximaal 40 km/u buiten de bebouwde kom.
- Verlichting is verplicht in het donker.
6. Overige weggebruikers – wat mag (niet)?
- Auto’s en motoren: Zijn nooit toegestaan op het fietspad, behalve bij het in- of uitrijden van een oprit of in noodgevallen. Dan stapvoets en met uiterste voorzichtigheid.
- Skaters, rolschaatsers, skateboarders, eenwielers, steps zonder motor: Mogen op het fietspad, maar moeten zich gedragen als fietsers: rechts houden, voorrang verlenen waar nodig, en geen gevaarlijke situaties veroorzaken.
Praktische tips voor veilig fietsen op het fietspad
- Geef duidelijk richting aan bij afslaan.
- Fiets bij drukte niet naast elkaar.
- Houd voldoende afstand tot andere weggebruikers.
- Voorkom onverwachte manoeuvres.
- Maak oogcontact bij kruisingen of onduidelijke situaties.
Tip: Gebruik de Fietsnetwerk-app
Bereid je voor op een onvergetelijke ontdekkingstocht met deze e-bike routes van Fietsnetwerk.nl. Bekijk de onderstaande video en ontdek hoe je de perfectie fietsroute vindt die aansluit op jouw voorkeuren en interesses. Super makkelijk én leuk!
Nieuw in 2025: wat verandert er rond het fietspad?
1. Experiment met snelheidslimieten op fietspaden
Vanaf 2025 krijgen gemeenten de mogelijkheid om te experimenteren met maximum‑ of adviessnelheden op fietspaden, zoals 20–25 km/uur. Deze pilots moeten laten zien of zulke snelheidslimieten de verkeersveiligheid kunnen vergroten. Ook wordt onderzocht of zware e-bakfietsen beter op de rijbaan kunnen worden gezet om de fietspaden te ontlasten.
2. Betere ondersteuning voor fietsinfrastructuur
Het Rijk stelt €236 miljoen beschikbaar tot 2028 via het meerjarenplan Fietsveiligheid. Daarmee kunnen gemeenten bijvoorbeeld bredere fietspaden aanleggen, snelwegtrajecten 30 km/uur maken en schoolzones of fietsstraten realiseren. Slimme tools helpen bij het analyseren van fietspadveiligheid, zoals de CROW ‘breedtetool’ en gladheidsbestrijding.
3. Strengere regels voor e-bikes, e-scooters en elektrische steps
- Helmplicht: Vanaf 2025 zal de helmplicht waarschijnlijk worden uitgebreid naar bepaalde snellere e-bikes (zoals speed pedelecs), e‑scooters boven 25 km/uur en elektrische steps die onder de bromfietsregels vallen. Voor gewone e-bikes blijft een helm aanbevolen maar niet verplicht.
- Handhaving: Strengere controle op snelheid en gebruik van fietspaden voor deze voertuigen, met als doel verkeersveiligheid te verbeteren.
Bronnen:
Fietswinkel.nl, Rijksoverheid, RTL, NOS