Bron: © Daniel Kroll/BSR Agency/Getty Image. Anouk van Schie en Johnny de Mol.
In tijden waarin zelfs de hond van een B-celebrity een eigen Instagramaccount en merchandisinglijn lijkt te hebben, is het bijna revolutionair: een bekende familie die níet staat te springen om een realitysoap. Dit is wat Johnny De Mol erover zei tegen De Telegraaf:
Geen camera’s aan de keukentafel familie De Mol
Johnny de Mol, zoon van mediamagnaat John de Mol en zelf geen onbekende in televisieland, liet recent in een interview met De Telegraaf weten dat de familie De Mol voorlopig geen Nederlandse versie van De Verhulstjes op poten zet.
De tekst gaat verder onder het Instagram-bericht van de Verhulstjes die alles met de kijkers delen >>
Waar Gert Verhulst en zijn Vlaamse familie met zichtbaar plezier de camera’s toelaten in hun villa en vakantiehuis, lijkt Johnny vooral te denken: “Leuk voor de buren, niet voor ons.” De aantrekkingskracht van een eigen soap is er wel. De familie is bekend. Er is genoeg glamour, en het publiek gaat zeker smullen. Alleen de behoefte om hun privéleven breed uit te meten ontbreekt volledig.
“Onze familie is daar heel anders in”, aldus Johnny. “We zijn terughoudender, misschien ook wel wat ouderwets. Niet alles hoeft gedeeld te worden.” De ironie dat deze uitspraak gedaan werd in een interview in een landelijke krant is hem vast niet ontgaan. Het verschil zit ‘m in regie: een gesprek met De Telegraaf is nog geen cameraploeg in de badkamer.
Toch een glimp in de LINDA.
Voor wie toch benieuwd is naar hoe het leven van familie De Mol, en Johnny, zijn vrouw Anouk en hun kinderen eruitziet: houd de LINDA. in de gaten. In een aankomende editie vertelt Anouk openhartig over haar leven, met een paar sfeervolle foto’s erbij. De kinderen zijn te zien, op een beschermende manier: artistiek onscherp of strategisch van achteren gefotografeerd.
De tekst gaat verder onder het Instagram-bericht >>
Glamour, met gordijnen dicht
De terughoudendheid van de De Mols komt niet uit de lucht vallen. Johnny weet als geen ander wat media-aandacht met een mens kan doen, en met een gezin. “Als je constant camera’s in je huis hebt, verandert alles. Zelfs een ruzie over wie de vaatwasser uitruimt, wordt ineens tv”. De familie De Mol heeft simpelweg geen zin om hun gezinsleven te laten regisseren door het montageteam van een productiehuis.
Toekomstvisie: minder soap, meer inhoud
Toch betekent dit niet dat Johnny de Mol zich volledig terugtrekt uit de media. Integendeel. Hij blijft actief met tv-projecten. Wel alleen op een manier die beter aansluit bij de familiewaarden. Denk aan interviews, documentaires of maatschappelijke formats waarin hij de controle behoudt over wat hij wel of niet laat zien.
In een wereld waar steeds meer mensen op zoek zijn naar echte verbinding en minder filter, maakt de familie De Mol een verrassend menselijke keuze: hun leven delen op hun eigen voorwaarden. Met de gordijnen op een kier, niet wagenwijd open.
Bronnen:
De Telegraaf, Ditjes en Datjes