Heeft iemand ervaring met een meganisch ventilatiesysteem ?

ik woon 10 jaar in een nieuwbouwhuis en we hebben erg veel last van de lucht die in dit huis is.
gezinssituatie: 6 personen, geen huisdieren,3 etages, geen andere aansluitingen op roosters of ventilatierondjes.
klachten : hoofdpijn, moe, lusteloos ed.
het hele gezin heeft hier last van zodra ze beneden zijn
hoe hoger je je in de woning bevindt hoe minder klachten.
weet iemand hoe dit komt en of je de lucht ook ergens kan laten testen?

Toegevoegd na 2 minuten:
ons huis is gebouwd op een vroegere boomgaard waar toen nog niet zo goed gelet werdt op de bestrijdingsmiddelen, de bouw heeft 2 jaar stil gelegen omdat de grond te diep was weg gegraven en we dus te dicht op de vervuilde grond zouden komen te wonen.
na onderzoek van de gemeente was de vervuiling binnen de gestelde normen en kon de bouw weer van start gaan.
( dit niet wetende toen we het huis kochten)

Toegevoegd na 38 minuten:
ik heb zelf het idee dat we alsnog te dicht bij het grondwater /vervuilde grond zitten..door dit systeem zuigt hij de lucht omhoog en komt het vocht dat vrijkomt bij verwarming in het systeem terecht..en krijgen we dáár de hoofdpijn en vermoeidheid van..
ik heb kinderen van 18 en 21 ..je zou denken dat die toch vol levenslust zouden zitten...dat hebben ze wel zodra ze buiten zijn of boven..niet normaal toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lost het probleem zich op als gedurende de aanwezigheid van jullie er gelucht wordt op de benedenverdieping?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als we de hele dag de achterdeur open laten staan dan zijn er geen problemen met hoofdpijn,vermoeidheid of iets dergelijks...nu het mooie weer komt kan dit wel weer maar zo van de winter niet echt een optie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderschat het placebo-effect niet van het feit dat je er eigenlijk stiekem al van overtuigd bent dat het daar aan ligt. Laat desnoods de luchtkwaliteit eens goed controleren (geen idee door welke instantie, maar niet door een wichelaar of parafiguur natuurlijk, maar iemand die objectief echte bestaande vervuiling kan meten). Als luchten echter helpt, zoals ik hier boven lees, kan het ook vervuilde binnenlucht zijn, en staat de ventilatie vermoedelijk te laag, of moet er toch af en toe een raampje open, ook in de winter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou ik woon in een rij van 10 woningen...iedereen lucht op zijn eigen manier ( onze buurvrouw heeft de hele dag de ramen los staan zomer en winter) echter zij heeft alsnog dezelfde problemen.
luchten gebeurd hier uiteraard ook net als in ons vorige huis maar onze deur die als enigste open kan die zit op de koude kant van het huis dus die laat je geen uren openstaan met vorst.
dan heb je misschien geen last van hoofdpijn en vermoeidheid maar lig je met een longontsteking op bed.
het is echt de koude hoek dus langer dan 15 minuten doe ik hem niet open wat volgens de woningstichting (die hier ook woningen in de wijk heeft ) voldoende is.
boven staan de ramen langer open.

Het beste antwoord

Als ik jou was zou ik eens beginnen met de woonhuisventilator te reinigen. Je moet hem dan openschroeven. Wel eerst ff de stekker uit het perilex kontaktdoosje halen :-) vaak is de fan helemaal zwart en onder het stof zodoende ventileerd hij dan niet goed.
Heel soms zijn er condensators defect, als het goed is zitten die ook in het piepschuim van de unit, maar dit vergt een andere uitleg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt benneden eventueel de stand op de standenschakelaar wisselen en dan boven luisteren of er iets veranderd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Met papiertjes kun je ook nog ieder ventilatierondje checken op genoeg trek :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je eventueel en warmte terugwin installatie hebt in je huis, dan zou ik beginnen met die eruit te gooien. Sowieso een goede centrale afzuiger installeren. Kost niet zo veel en werkt zeer goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee het is geen warmte terugwin installatie. maar juist een centrale afzuiger..een gesloten systeem door het hele huis.
gewoon een hele goede luchtreiniger/bevochtiger aanschaffen
vaak komen de klachten door een te droge lucht in huis
zet ook gewoon je raam open als het buiten kouder is
en de bij voorkeur op kiepstand of kierstand en dan komt er frisse lucht binnen
stook je toevallig ook houtkachel dan is het aan te raden om een bevochtiger te nemen want een houtkachel zorgt voor droge lucht
hang ook eens een vochtmeter in je huis die moet dan tussen de 50 en 70 % luchtvochtigheid aangeven
is het minder hang dan ook eventueel waterbakken aan je verwarmingen en zet als je een kachel hebt er gewoon een volle pan water op dit verdampt dan en zorgt voor meer luchtvochtigheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
raam openzetten kan alleen boven, als enige optie is de deur openen maar die zit precies op de koude kant van het huis dus je vriest bijna aan de bank vast dan.
ik heb centrale verwarming maar zal eens kijken of ik een vochtmeter kan gaan halen misschien is het inderdaad te droog hier beneden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet echt kunnen luchten hoor! Alleen met vochtiger maken kom je er niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar je kunt lezen dat ze dat beneden niet kunnen en dan zul je iets anders moeten
Mensen die ik ken hadden altijd last van vocht en schimmel in huis. Zij hadden een oude stationsgebouw verbouwd als woonhuis.

Sinds ze mechanische ventilatiekastjes hebben geplaatst is alles opgelost. Ook de kinderen zijn niet meer steeds ziek. Het lijkt mij dus een goede en goedkope oplossing.