Waar kan ik het beste een sensor van een Hygro thermometer/ weerstation buiten plaatsen?

Hallo,

Ik heb net een Cresta Hygro thermometer gekocht.Er zit een sensor bij die je buiten moet plaatsen. Ik heb die sensor op een dak paneel geplakt. ( Of moet je de sensor los laten hangen? )

De digitale meter geeft een buiten temperatuur van 21,0 graden aan ( wat dus niet klopt). Bovendien is de binnen - buiten temperatuur nagenoeg gelijk.

Na nog een keer de handleiding gelezen te hebben sta ik voor een raadsel. Moet ik dit ding nog wat tijd geven of moet ik de sensor ergens anders plaatsen?

Oh ja de luchtvochtigheid binnen met de raam
open is 33%. Maar volgens mij klopt dit ook niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
5.5K

Het beste antwoord

Je moet 'm wat tijd geven. Vraag me niet waarom, maar bij mij ging het na een tijdje wel beter. Let erop dat de buitensensor in ieder geval hoger hangt dan het station zelf. Kijk ook uit voor te lange afstanden, en tussenliggende muren.

Als je 'm niet al te vast hebt geplakt, haal 'm dan eens los, zet 'm naast het weerstation, en kijk wat er gebeurt. Je kunt het dan beter controleren, want de temperatuur moet dan natuurlijk gelijk zijn. Of vastplakken wel zo verstandig is weet ik niet. Ligt eraan hoe dat ding eruit ziet. Als er achterop een opening zit, dan is vastplakken natuurlijk niet verstandig. "Voelt" ie de temperatuur/ vochtigheid aan de voorkant, dan is het geen probleem.

Waarschijnlijk zit er ook een reset-knop aan de achterkant. Reset dat ding een paar keer; hij haalt dan opnieuw de buitentemperatuur en vochtigheid op.

Geen idee hoeveel jij hebt betaald voor die Cresta. Mijn eigen ervaring, en ook wat ik erover heb gelezen, is dat dit spul voor 2 of 3 tientjes meestal niet meer dan speelgoed is. Pas vanaf zo'n 75 Euro zijn ze echt betrouwbaar.

Ik heb een Thierry Mugler voor ongeveer 15 Euro gekocht. De vochtigheid is nog nooit goed geweest, en voor wat betreft de buitentemperatuur leek het erop, of hij het moest leren. Het gaat nu beter, maar niet precies. Hij geeft aan dat het buiten kouder is, dan binnen, en dat vind ik al een hele prestatie. ;-)

Als je er pakweg meer dan 30 Euro voor hebt betaald, en hij blijft de boel fout aangeven, dan zou ik 'm gewoon terugbrengen. Was 'ie goedkoper, dan heeft dat weinig zin, omdat je m.i. niet kan verwachten dat zo'n goedkoop ding alles precies aangeeft. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De sensor bevindt zich niet in de zon, toevallig?
En hoef je niet in te stellen dat ie binnen- en buitentemp apart vermeldt? Het klinkt een beetje alsof ie nu de gegevens voor binnen bij beide opties vermeldt.
Luchtvochtigheid van 33% kan wel als het binnen vrij droog is, het is bij mij nu 30%, juist doordat raam en deur openstaan: de zon scheen naar binnen, de relatieve luchtvochtigheid buiten is iets boven de 40%, dus vreemd is dat niet.