splijt een boom altijd als de bliksem er in is geslagen?

populier die bijzonder krom is werd vorige week getroffen door de bliksem, echt een keiharde knal, allemaal stukken hout op straat, maar hij staat nog steeds, is ie dan van binnen gebarsten? bast vertoond wel schade, maar boom is 25 meter hoog dus ik kan het niet goed zien

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Het beste antwoord

Tussen het hout en de schors zit het meeste vocht van de boom, dus is dat de plaats waar de bliksem vanaf de inslag een weg zoekt naar de aarde.
Door deze extreme zeer korte verhitting van het vocht tussen de schors en het hout, knalt als het ware de schors er af.
Bijna altijd in een lange baan van boven naar de grond.
Normaal gesproken overleeft de boom dit met gemak en kan zelfs een deel van het schors weer herstellen.
Zelfs als drie-kwart van het schors er af is, zal de boom( populier) het overleven, wel kunnen er in de jaren er na, rotte houtplekken ontstaan, waar hij na jaren alsnog zou kunnen afbreken.
Dit is wat er meestal gebeurd tijdens een bliksem inslag.
Een enkele keer zie je wel dat een deel van de boom is gespleten en afgebroken, van binnen gebarsten lijkt me onwaarschijnlijk, daar gaat het te snel voor en de bliksem gaat voornamelijk via de bast en niet door het hout.

Toegevoegd na 15 minuten:
Als aanvulling het volgende, aan het einde van de winter, vlak voor het voorjaar begint, hebben sommige bomen een zeer sterke sapstroom door het hout naar boven, zoals de Berk en de Esdoorn, indien een dergelijke boom door een krachtige bliksem wordt getroffen, kan wel degelijk het hout gespleten worden, omdat op dat moment van het jaar, voordat er blad aan de bomen zit, het meeste vocht in het hout zit.
En winteronweer komt wel eens voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee hoor, lang niet altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij barst een boom van het water (met voldoende opgeloste zouten) om als geleider te fungeren voor de stroom die de bliksem met zich meebrengt. In ieder geval met minder weerstand dan lucht heeft, lijkt me.
Bijkomende ellende met bomen die getroffen worden is dat ze vaak splijten (wel eens een opname gezien: de stukken boom vliegen in het rond). Heb het zelf ook al eens meegemaakt, als kind stond ik tijdens een onweersbui naar buiten te kijken toen ik ineens een ronde
vuurbal recht op me aan zag komen, tegelijkertijd hoorde ik een enorme knal. Ik sloeg achterover van schrik, na te zijn opgekrabbeld keek ik naar buiten en zag dat de bliksem was in geslagen in een grote canada die 10 m. van ons huis stond hij was totaal in de lengte.doormidden gespleten.