Wat is deze rups van het Groot Koolwitje aan het doen?

Deze rups vond ik op mijn voordeur, waarbij het leek of er allemaal larven uit kwamen kruipen... Soort van bevalling, alleen weet ik dat de voortplanting gebeurt doordat de vlinder eitjes legt...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2.7K
Amadea
9 jaar geleden
Vermoedelijk is een sluipwesp de schuldige: http://www.vlindernet.nl/doc/dvs/pdf/201008_Groot_koolwitje_pas_op_Sluipmoordenaars_op_de_loer.pdf
ItisILeClerc
9 jaar geleden
heel bijzonder!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is een erg goed artikel Amadea! Kan niet missen, dit stukje is precies wat ik zie gebeuren: "Een sluipwesp van de rupsen van het groot koolwitje is de wesp Cotesia glomerata. De wesp is ± 3 mm groot. [...] Mocht het de wesp toch lukken haar eitjes in de rups te leggen, dan legt ze via een legboor 20 tot 60 eieren per rups. Vooral rupsen van het eerste stadium zijn erg geliefd (foto 3) (Mahr, 1996a; Matticacci & Dicke, 1995). Tegelijk met de eieren wordt er een virus
in de rups gespoten. Dit schakelt het afweersysteem van de rups uit, waardoor de larven van de wesp vrij spel hebben om de rups van binnenuit op te eten. De rups ontwikkelt zich normaal en de larven blijven ongeveer 15 tot 20 dagen in de rups voordat ze eruit kruipen en zich buiten de rups verpoppen. Als de larven uit de rups komen, raakt deze in een soort van trance en spint zelfs een web over de cocons van de Cotesia glomerata-larven, dat extra bescherming biedt. Vervolgens blijft de rups de cocons van de Cotesia-larven beschermen, onder andere tegen hypersluipwespen (zie verderop in dit artikel). De rups blijft leven tot de wespen uit de cocons komen, mits deze overwinteren. De fascinerende ontwikkeling van
Cotesia glomerata-larven in de rups is ook te zien in een
kort filmpje op internet (Engelstalig): http://www.youtube.com/watch?v=vMG-LWyNcAs." Waarschuwing! Dat filmpje is nog akeliger dan de foto!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog even een tip voor jou, Amadea: je had dit beter als antwoord kunnen posten ipv als een reactie, dan had ik het als 'beste antwoord' aan kunnen wijzen.
Amadea
9 jaar geleden
Maar het is geen antwoord, hadevos, slechts een dankzij het antwoord van LGA gevonden reactie!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, oké, ik snap het. Ik had alleen mijn vorige reactie als antwoord willen posten, want het kan echt niet missen, maar dat lukte me niet, terwijl ik voorheen wel eens op dezelfde manier m'n eigen vraag beantwoord heb volgens mij... Nou ja, ik ben in ieder geval weer wat wijzer geworden! Bijzonder die natuur!
Amadea
9 jaar geleden
Nee hoor, het is onmogelijk om op je eigen vraag antwoord te geven. Want dan zou je jezelf punten kunnen geven, en dat is geen eerlijk spel.

Het beste antwoord

Deze rups is gastheer geweest voor een ander insect, dat haar eitjes heeft gelegd in de rups, waarschijnlijk al toen die nog een larf was. De rups zal het wel niet overleven maar de larfjes, die dus hebben meegegeten met/van hun gastheer denkelijk wel heel goed. Van welk insect de larfjes zijn is zo niet te beoordelen. Een hele bijzondere foto!