Kan ik vorstgevoelige planten in een onverwarmde schuur laten overwinteren?

Jaarlijks zet ik mijn bougainville, olijf en oleander in een schuur waar ook een ketel staat. Het is daar altijd vorstvrij en zelfs een beetje warm (ca 10 graden). Die schuur is echter pikdonker. Ik heb het idee dat mijn planten daardoor moeilijker op gang komen, want ze lopen al een beetje uit in het voorjaar terwijl ze niet naar buiten kunnen nog. De uitlopers zijn dan geel wit, en vallen meestal af zodra de plant naar buiten gaat (bougainville) daarna moet hij opnieuw beginnen met uitlopen. Dat gaat trouwens goed, maar toch.. Ik heb ook een onverwarmde schuur met veel licht. Nadeel, het vriest daar ook, zij het minder dan buiten. Voordeel de planten staan niet in de wind en in de regen en sneeuw. Wat is de beste keuze voor de genoemde planten? De verwarmde donkere schuur of de onverwarmde lichte schuur?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
6.2K

Het beste antwoord

misschien gewoon in e winter in de donkere schuur, en dan tegen het voorjaar in de andere schuur, maar dat kost je wel extra werk
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het idee is niet eens zo slecht. Gek genoeg nooit aan gedacht. Ik wacht andere antwoorden nog af. Dank!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind jouw antwoord het meest praktische. Het is erg logisch en ik snap niet dat ik er niet zelf aan heb gedacht.

Andere antwoorden (3)

Het ideale zou zijn om in de donkere verwarmde schuur een raam te plaatsen, zodat de planten niet helemaal in het donker staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De donkere schuur. Zet er speciale lampen(TL) boven, zoals ze die gebruiken bij hasj kwekerijen. Googlen en je vind ze wel, geen gewone TL hoor.
In de andere schuur gaan ze geheid dood.
Succes
Maaike
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat gaat. Bij vorst is meestal ook vochtigheid een factor van betekenis.
Vorstvrij is koel en daar kan zo'n plant overwinteren. Indirect licht is voldoende.