Moeten stokrozen nu wel of niet veel water hebben?

De bloembolletjes in de stokrozen beginnen geel te worden en de bladeren worden heel lelijk. Moeten ze nou wel of niet extra water hebben.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
5.9K

Het beste antwoord

Stokrozen groeien het liefst tussen stenen, tegels,grind enz. tegen het huis aan, in de volle zon, op plaatsen waar ook veel kalk in de grond zit.
De grond moet het liefst droog en arm zijn.
Ze groeien vaak op plaatsen waar de meeste andere planten niet kunnen groeien.
Bijna altijd komt er een bladschimmelziekte in ( roest) dan gaat de groei er uit, bloemknoppen verdrogen en worden geel en vooral de onderkanten van de stengels worden kaal.
Stokrozen zijn lastige planten om ze mooi in bloei te krijgen, in sterk verwaarloosde tuinen, doen ze het vaak erg goed.
Dat komt ook doordat ze in verwaarloosde tuinen gaan uitzaaien en de planten vanzelf een goede plek opzoeken.
Dus meer water geven is niet de oplossing van dit probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als ik het goed zie, dan staan ze in een vrij ondiepe bak.
De wortels kunnen dus niet de diepte in om water te zoeken.
Ook zijn de voedingsstoffen in zo'n bak snel uitgeput.
Beter zet je de stokrozen in een bak maat emmer.
In deze situatie moet je de stokrozen dagelijks water geven, bij warm weer nog wel vaker.
Ook moet je wekelijks kunstmest toevoegen aan het water.
Succes!
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is geen ondiepe bak, maar een voorzet plank. Daaronder is alleen maar aarde. In principe moet dat genoeg zijn dacht ik.. Maar dat ze veel water willen dat wist ik niet, dus dat zal ik vanaf vandaag gaan doen. Bedankt voor je antwoord.