Waarom verandert de kleur van mijn cement tegels?

Onder mijn terras heb ik "cementsteen-gebakken-natuursteen-look" tegels liggen. Bij de opening van het terras zijn de tegels nog zoals ze eruit zagen 3 jaar geleden toen ze nieuw gelegd werden. Maar na een meter of 2 veranderen de tegels. Ze krijgen een gekleurde rand. Waardoor / hoe kan dit gebeuren? Ik vind het namelijk niet mooi lijken... Paint foto moet een beeld geven van de overgang van de verkleurde rand...

rechter tegel ligt aan de buitenkant van het terras, linker tegel ligt aan de binnenkant en verandert...

rechter tegel heeft dus geen verkleurde rand, linker tegel wel...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Antwoorden (5)

Weersinvloeden hebben invloed op de kleur van de tegels.
Wij hebben hetzelfde probleem op ons terras. De kleur is behoorlijk anders dan toen we het destijds legden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tegel die aan de buitenkant ligt verandert juist niet van kleur... dat is het rare
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh sorry, dan heb ik je plaatje andersom bekeken, als in het meest vage deel is buitenkant=zon...
sorry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je redenering is wel de meest logische maar juist omdat het hier andersom is stel ik de vraag :)
Waarschijnlijk schijnt de zon meer op het verkleurde deel dan 't ander? kan veel invloed hebbe op tegels
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verkleurde deel ligt aan de binnenkant, zon schijnt overal gelijk. Het terras is overdekt met glas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zat te denken aan een tafel die op het terras stond maar daar is hier dus geen sprake van..
Niet alleen weersinvloeden kunnen verkleuringen geven maar ook de ondergrond. De ondergrond kan na verloop van tijd naar boven trekken denk bijvoorbeeld aan optrekkend vocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets in je vraag klopt niet, het zijn of gebakken tegels, of cement tegels.
Gebakken tegels zijn zeer duurzaam en ook veel duurder dan cementtegels.
Gebakken tegels/ stenen kunnen vrijwel niet verkleuren omdat ze door het bakken kleurvast zijn geworden.
Cement tegels beginnen direct na het leggen te verkleuren door het zonlicht en andere weersinvloeden.
Na reeds enkele jaren zijn alle cement tegels grijsachtig.
Nieuw zien de cement tegels er prachtig uit, maar schijn bedriegt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bestaan er cement tegels in natuursteen look? Anyway, ze verkleuren niet helemaal er ontstaat alleen een verkleurde rand bij de tegels die binnenin het terras liggen. Enig idee hoe dat kan? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zover ik weet zijn vrijwel alle natuursteen look tegels van cement. Het zou kunnen dat een stof in de cement de witte randen aantast, dat zie je ook vaak bij nieuwbouw huizen.
Als je de stoep schoonmaakt met een hoge drukspuit is dat de oorzaak.