Is mijn brandnetelgier niet "goed" meer?

Enige tijd geleden heb ik een ton brandnetelgier gemaakt, maar door omstandigheden, slechts enkele keren, het dagelijks kunnen omroeren, nu drijft er een witte drab bovenop, (schimmel??), is mijn gier nu bedorven, kan ik het nog wel gebruiken? Zoja, heeft het dan ook het zelfde resultaat, of maakt het niet uit dat het niet is geroerd???

10 jaar geleden
in: Tuin
4.2K

Antwoorden (1)

Het is geen schimmel maar schuim (en dat stinkt behoorlijk!). De brandneteldrab is namelijk aan het gisten. Daardoor wordt het organisch materiaal afgebroken en geeft het zijn voedingsstoffen af. Het gaat vooral om stikstof en calcium, maar ook ijzer en silicium en andere spoorelementen.
Door het mengsel eenmaal per dag met een stok flink om te roeren komt er zuurstof bij. Dat bevordert het ontbindingsproces en vermindert de stank. Je zou er nu enkele handjes gesteentemeel over kunnen strooien. Dat bindt geur deels en daarmee de ontsnappende stikstof.

Wanneer de vloeistof helder geworden is en de kleur donker (na ongeveer twee weken) is de gisting voorbij en de gier klaar. Om hem nog een tijdje te bewaren doe je een deksel op het vat.
Amadea