Het is begin juni. Gaat mijn kaalgevroren olijfboompje nog uitlopen?

Mijn olijfboompje op stam dat ik nu 4 jaar heb is afgelopen winter kaal geworden. Welgeteld zit er nog 1 groen blad in. Ik heb de dunne bruingeworden uitlopertjes teruggesnoeid. De dikkere takken vanaf een halve cm dik zijn onder de schors nog helder groen en vochtig. Er is nu, begin juni nog geen teken van leven te zien. Ik zou aan die takken te zien ook niet weten waar de blaadjes vandaan moeten komen want oogjes zie ik niet. Mijn vraag, is er nog hoop? Hij zou toch nu wel moeten uitlopen denk ik. Ik hoop dat hij nog leeft vanwege de groene kleur onder de schors, temeer omdat ik het boompje van mijn moeder gekregen heb. Zij is nu overleden. Aan mijn boompje (op stam) ben ik erg gehecht. Moet ik nu wel of niet mesten bijvoorbeeld.? U begrijpt dat ik uw antwoord zeer op prijs stel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon blijven mesten (gewoon potgrond of voedingskorrels erbij gooien/onder het bovenste laagje grond doen. Onze twee druivenboompjes zijn ook pas sinds anderhalve week geleden uitgekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou er ook even mee naar een tuincentrum gaan. Er zit nog groen (=leven) onder de schors, dus wie weet ....

Het beste antwoord

In geval van nood, kent de natuur een soort van herkansing!
De eerste kans om weer te gaan groeien is het voorjaar.
Gebeurt er niets, maar is er toch nog wat leven te bespeuren, dan komt er een herkansing na de langste dag.
Hierdoor zou heel misschien er toch nog nieuw groen aan kunnen komen.
Mesten moet je voorlopig niet, alleen maar de grond vochtig houden, dus niet kletsnat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor het antwoord dat me in elk geval nog enige hoop geeft. Ik zal geduldig afwachten.

Andere antwoorden (4)

Olijven zijn maar matig wintervast. Afgelopen winter hebben we, na een milde periode waarin de sapstromen al weer op gang gekomen zijn, nog hele heftige vorst gehad. Door deze hevige vorst zijn heel veel planten die het al jarenlang goed uithielden, toch nog doodgevroren.

Ik vrees dus het ergste voor jouw olijfboompje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er nu nog geen leven inzit is hij finaal verloren.
Ikzelf ben ook mijn olijfboompjes verloren.
Als u zo een 5 a 10 cm boven de grond aan de stam voelt moet hij fris aanvoelen, maar ik denk dat dit het geval niet meer is. Dus vervangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je ziet bij veel tuinen doodgevroren boompjes. Bij mij zelf zijn er ook diverse boompjes en klimplanten die de winter niet hebben overleefd helaas. Ze stonden er ook al jaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haal met je nagel een klein stukje van de barst af, is deze nog groen eronder dan is ie niet dood..anders heb je pech.. dan vrees ik dat hij dood is.