Hoe maak je 2 halve tegels van 1 stoeptegel?

is dat mogelijk zonder stenenknipper en wat is makkelijker?

Toegevoegd na 15 minuten:
en de snijlijn hoeft juist niet netjes te zijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
26.2K

Het beste antwoord

Wil je een tegel gaan breken, dan heb je meestal allemaal stukken tegel.
Zelfs met een stenenknipper, mislukt het vaak.
Zet een streep waar je de breuk wilt hebben, neem hierna een haakse slijper ( slijptol) met een schijf er in om stenen te slijpen.
Nu slijp je een ondiep gleufje 9 1 a 2 cm. diep) over je lijntje.
Zet nu een andere tegel op zijn kant en breek de tegel door hem precies te raken op de rand van de staande tegel, wel de geslepen kant naar boven houden.
Bijna altijd breekt de tegel precies op de ingeslepen gleuf.
Ook kan je de tegel verder doorslijpen ( dieper) dan is de kans dat hij goed breekt groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, zonder stenenknipper is dat niet te doen. Als het om meer tegels gaat eentje huren, als het om 1 tegel gaat, even langs een stratenmakersbedrijf, of hoe dat ook heet tegenwoordig, en even laten doen
12 jaar geleden
Als je het niet erg vind dat het geen strakke snijlijn wordt, kun je er een blok hout onderleggen en een erop waar de snijlijn moet komen. Leg een plank/plaatje op dat stuk van de steen wat er af gaat en sla met 1 klap met een vuisthamer de tegel in tweeën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of 1 tegel rechtop half ingraven, en daar iedere keer een tegel op laten vallen
Zoek even op YouTube. Daar staan filmpjes op hoe je dat moet doen. Je kunt met een beitel en een hamer rondom een dunne rand in de tegel hakken. Vervolgens leg je een latje onder de tegel langs de rand en sla je met een mooie klap de tegel in tweeën. Dit lukt in ieder geval bij 30x30 tegels. Grindtegels gaat lastig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
terwijl grindtegels weer dunner en breekbaarder zijn dan betontegels van dezelfde maat (40x60)
Als je twee halve trottoirtegels wilt hebben, dan ga je naar een tegelhandel, of misschien ook wel naar een stratenmaker. Deze mensen hebben halve tegels op voorraad liggen. Dus dit is de gemakkelijkste manier om aan halve tegels te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeer goed antwoord. minste werk, minste zweet, en mooie halve tegels