Wat is een mooie sterke plant, die niet veel verzorging nodig heeft?

Ik had een hortensia in een plantenbak buiten. Die is helaas dood gegaan. Nu zoek ik een andere plant voor in de plantenbak. De bak staat op een plek waar niet veel zonlicht komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke willekeurige plek in het huis krijgt tegenwoordig niet veel zonlicht :/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om een plantenbak buiten, ik had er ook overheen gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan een keer gebeuren :). Maar hebben jullie ook een suggestie?

Het beste antwoord

vrouwenmantel: 1 x per jaar snoeien, na de bloei alle lelijke bladeren en oude bloemen eruit en hij bloeit ws nog een keer.

hemelsleutel, een sedumsoort: is er in allerlei tinten roze tot donkerrood. Is alle seizoen leuk, ook in de winter. In t voorjaar de bloeistengels eruit halen, das alles. Staat ook leuk op de vaas.

mooie varensoort.

hertshooi, mannenbloed. Bloei met mooie gele bloemen, daarna leuke rode bessen, niet eetbaar. Kan in de vaas, ook hier 1 x per jaar, evt 2 x snoeien, ruikt zo lekker.

En zo zijn er nog velen, maar deze heb ik al jaren met plezier in de tuin staan.

Ook mogelijk: klein boompje op stam met leuke onderbeplanting, bijv lelietje van dalen met lieve vrouwe bedstro.

Google op schaduw..

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Agave behoren tot de naar deze planten genoemde familie Agavaceae. Deze familie heeft een verspreiding in de tropen en de subtropen, waarbij de meeste soorten een voorkeur voor 'droge' gebieden (steppen, woestijnen, enz.) hebben. Andere belangrijke geslachten uit deze familie zijn Dracaena, Sansevieria en Yucca. Ze hebben weinig verzorging nodig en zijn zeer sterk, ze kunnen zowel in de zon als in de schaduw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hosta soorten doen het ook goed in een plantenbak. Deze sterven alleen wel in de winter,maar lopen het jaar erop weer uit. Helleboris(nieskruid) zou ook kunnen, deze is wel groenblijvend en heeft als kenmerk dat deze jan/febr bloeit,daar zijn maar weinig vaste planten die dat in die periode doen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rozen(div soorten die niet in de zon hoeven te staan) 1 x per jaar snoeien, 2 x per jaar bijmesten. Tot begin vd winter genieten. Dan bijv. heide en div grassoorten in de plantenbak voor kleur in de winter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een makkelijke plant voor zowel zon als schaduw is de Campanula. Ze zijn er niet alleen als bodembedekker maar ook met stengels die 40-60-80-90cm hoog worden.
Ik heb zelf de Campanula Glomerata 'Superba' en deze wordt 60 cm. hoog. Ik wil hem niet zo hoog omdat hij onder het raam in de hoeken staat en ik heb een groot raam voor met lage vensterbank. Ik vond deze zo leuk omdat hij de bloemen in tuiltjes heeft staan en niet los verspreidt. Ze bloeien van mei tot juli en als je de uitgebloeide stengels afknipt bloeit hij ook nog eens na.
Ik heb zowel witte als paarsblauwe soorten in een bak staan en het is een kleurrijk fleurig geheel.
http://home.tiscali.nl/~corosa/tuin/planten/campanula.html
amc
12 jaar geleden
Als u toch weinig of geen tijd in bloemen en planten wilt/kunt steken overweeg dan kunst bloemen of planten aan te schaffen.
Verkrijgbaar bij tuincentra en bouwmarkten met een
tuinafdeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cedem, idien winterbloeiend dan heb je volgens mij in september bijvoorbeeld paarse bloemen. De vingerplant oftewel phatsia doet het in gebieden waar het niet mega erg vriest ook erg goed. Het heet vingerplant omdat de bladeren zijn net als handen met gespreide vingers. Als het vriest dan krimpen ze ineen, echt heel grappig om te zien. En de vingerplant is dus niet alleen een kamerplant, dit is een misverstand!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite kun je zoveel planten in je bak plaatsen en het ze laten doen door kleikorrels op de aarde te gooien, zodat de arde niet zo snel uitdroogt. Probeer het eerst eens zo