Waarom vallen mijn hyacinten om?

Ik heb een paar potten met hyacinten bollen staan maar ze vallen allemaal om, hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
18.6K

Antwoorden (6)

Omdat de bloemen al heel snel te zwaar zijn voor de stengels.

Hyacinten zijn 'gemaakt' om te groeien in een dicht veld, waar de bloemen elkaar min of meer rechtop houden. Net als bijvoorbeeld tulpen trouwens. Of amarylissen. Ook zitten ze wat dieper in de grond, zodat de bol minder makkelijk omkiept.

Zet je ze te ruim van elkaar of in te kleine groepjes, of plant je ze te ondiep dan krijgen ze last van hun topzwaarheid, en gaan ze naar opzij hangen. En de vaak relatief kleine bolletjes die ook niet echt diep in de grond zitten, vallen dan te makkelijk mee. In de tuin op 15 cm willen ze de bloem nog wel eens mooi rechtop houden, maar in een bloempot : no way.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord, dan zet ik er wel stokjes naast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat helpt in de regel prima, ja.
vermoedelijk heb je de hyacinthen te vroeg te warm gezet.
de clou is ze koud te houden tot de bloemen op het punt van opengaan staan, en ze dan pas de warme kamer in te halen.
doe je dat te vroeg, dan groeien de hyacinthen versneld uit hun krachten en vallen ze om.
Rieneke1
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
+ het enige juiste antwoord volgens mij
Door plasmolyse.
Giet er wat gedestilleerd water bij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hyacinten moeten eigenlijk buiten in het voorjaar in de kou tot ontwikkeling komen. Worden de bollen nu binnen gezet en wordt de temperatuur te hoog, dan zullen de hyacinten, alsook de tulpen, blauwe druifjes, lelies e.d. veel te hard groeien. Ze worden dan topzwaar en vallen allemaal om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een natuurlijke reactie van de hyacinten die voorkomt bij koude nachten (en dagen). Niets aan doen, zodra het warmer wordt komen ze vanzelf weer rechtop.
Ga ze zeker niet binnen/buiten halen/zetten want dat verhelpt je probleem niet. De pot eventueel beschermen met bubbelfolie tegen bevriezen.

Nb. Voor kerstroos geldt hetzelfde, te koud en ze vallen slap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hyacinten kunnen vaak niet tegen wind.
Dus zet ze niet buiten maar ze vallen ook om omdat de bloemen te zwaar zijn voor de stengels