Jaaropgave verschilt 12.000 euro minder dan werkgeversverklaring. Mag en kan dit?

Voor onze hypotheek heeft mijn partner een werkgeversverklaring moeten aanvragen. Daarin staat zijn jaarinkomen 12.000 minder dan de jaaropgave die we eerder hebben ingeleverd. Mag en kan dit? Het betreft geen overuren en dit kan wel eens problemen opleveren voor onze hypotheek. Mijn partner heeft inmiddels gebeld maar wordt van het kastje naar de muur gestuurd en moet nu "afwachten".

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie dat de titel niet klopt. Jaaropgave is 12.000 méér dan de werkgeversverklaring.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8K
jc54
9 jaar geleden
Het zou kunnen zijn dat de werkgever in diens verklaring uit is gegaan van het basisloon. Op de jaaropgave zijn alle toeslagen, vakantiegeld etc. er bij geteld dus dit kan hoger uit komen. Maar €12.000,- is wel een heel groot verschil, (of jouw partner moet een flinke promotie gemaakt hebben).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, het is een belachelijk groot verschil. Ik heb nog even op de werkgeversverklaring gekeken. En daar staat de vakantietoeslag wel op. Eindejaarsuitkering, 13e maand, etc heeft hij niet.
Computoon
9 jaar geleden
Zou het in overwerk kunnen zitten? Dat wordt niet meegenomen in de werkgeversverklaring (alleen vaste, gegarandeerde vergoedingen). Idem bonussen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat vroeg de adviseur ook, maar mijn partner zegt zelf dat hij niet heeft overgewerkt. Misschien eens een uurtje, maar zoveel kan niet. Wat dat betreft heeft hij hele redelijke werktijden.
Computoon
9 jaar geleden
Een auto van de zaak? Verhoogt het fiscaal loon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, geen auto van de zaak.... Net ook over de bonussen e.d. gevraagd, maar ook niet het geval.
Computoon
9 jaar geleden
Het wordt een afvalrace;-) Bovenmatige reiskostenvergoedingen gehad? (Meer dan 0,19/km voor zakelijke ritten, dan is het meerdere belast). Nog een suggestie: er is in het jaar van de jaaropgave een nabetaling gedaan over het jaar daarvoor. Er zijn wel meer dingen die fiscaal kunnen worden bijgeteld maar eur 12.000.-, verschil, ja, dat is erg veel. Werkgeversverklaring niet geheel juist ingevuld? Maar gissen is missen. De werkgever moet een verklaring kunnen geven voor het verschil.

Het beste antwoord

Dit mag en dit kan, al is dit verschil erg groot (zie de reacties). De werkgever of degene die namens de werkgever deze verklaring heeft ingevuld moet het verschil kunnen verklaren. Dit zou (normaal gesproken) alleen door variabele onderdelen van het loon verklaard kunnen worden. Of, in het slechtste geval, door een invulfout. (Of, nog erger, door een foutieve jaaropgave maar dan is het onderliggend loon ook fout geweest en moeten er correctieve acties plaatsvinden).

Op de jaaropgave is het fiscaal loon vermeld. Dat is alles wat voor de loonheffing meetelt als loon. Uiteraard het werkelijke brutosalaris, overwerkvergoedingen, BHV-vergoedingen en allerlei andere belaste vergoedingen, verder de vakantietoeslag, eventuele uitbetaalde vakantiedagen, winstdelingsregelingen, bonussen, eindejaarsuitkeringen enz. En bedragen die betrekking hebben op het jaar daarvoor maar die in het jaar van de jaaropgave verloond zijn. Ook de auto van de zaak telt mee, want die leidt tot een fiscale bijtelling. Ook allerlei andere voordelen uit dienstbetrekking kunnen als loon moeten meetellen. Een werknemersbijdrage voor het pensioen verlaagt daarentegen het fiscale loon.

Op de werkgeversverklaring wordt in ieder geval het vaste brutosalaris meegenomen en de vakantietoeslag daarover. Zaken als een onregelmatigheidstoeslag, provisieregeling en/of overwerk alleen als deze een structureel karakter hebben. Een dertiende maand of een eindejaarsuitkering tellen alleen mee als deze contractueel zijn vastgelegd. Met een werknemersbijdrage voor het pensioen wordt op de werkgeversverklaring geen rekening gehouden.

Bij mensen met variabele salarisonderdelen (denk aan buitendienstmedewerkers) zal de werkgeversverklaring vaak een lager bedrag te zien geven dan de jaaropgave.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor alle moeite, uitleg en informatie! Ben een stuk wijzer geworden. Heb mijn partner alle info even doorgestuurd. Morgen hoort hij - als het goed - is meer. Ik snap best dat er een verschil tussen kan zitten, maar dit bedrag baarde me wat zorgen! Maar, welk bedrag zal dan bepalend zijn voor een hypotheek? Ik hoop dat het in ons voordeel is. We zullen zien!
Computoon
9 jaar geleden
Ik "voorspel" dat het bedrag van de werkgeversverklaring bepalend is. Een inkomen dat voor een zeer groot deel 'vast' is, biedt veel meer zekerheid dan een inkomen dat uit nogal wat variabele componenten bestaat. Als de hypotheek op basis daarvan zou worden verstrekt, zouden er problemen kunnen ontstaan bij de betaling van rente & aflossing in tijden dat de werkgever bijv. minder werk heeft en er dus minder overgewerkt wordt. Of in de tijden dat de klanten minder snel 'happen' waardoor een buitendienstmedewerker minder bonus krijgt. Het salaris en het vakantiegeld zijn echter zekerheden, zolang de werkgever blijft bestaan en het dienstverband met de werknemer ook.