Vereniging Van Eigenaren wanneer is een beslissing van stemmen geldig?

Er wordt onder de leden gestemd over een te ondernemen iets aan de woningen, wanneer wordt zoiets aangenomen bij hoeveel meerderheid stemmen?
En ik ken een voorbeeld over glasisolatie wat bij een flat is aangenomen door de meerderheid (of men maar even € 8000,-- wil storten per eigenaar), wat als men dit als eigenaar om wat voor reden dit niet kan betalen, ook een lening is niet mogelijk, hoe loopt dit af?

1.8K
TurfGraver
3 maanden geleden
In beginsel worden alle besluiten in de VvE-vergadering genomen bij volstrekte meerderheid van stemmen, tenzij de statuten van de VvE anders bepalen.
Zulke bedragen als in je voorbeeld worden vaak niet in 1x betaald.
tinus1969
3 maanden geleden
Overigens zou ‘even ‘ 8000 euro storten niet nodig hoeven zijn, want een VvE hoort een vermogen/spaarpot te hebben voor dit soort uitgaven.
ronron1212
3 maanden geleden
@tinus1969 veel VVE zijn er financieel slecht aan toe er wordt te weinig gereserveerd ook dat komt omdat de leden niet akkoord gaan met het te betalen bedrag.
Antoni
3 maanden geleden
@Turfgraver, bedoel je met een 'volstrekte meerderheid' iets anders dan een gewone meerderheid (meer dan 50% van de stemmen)?
TurfGraver
3 maanden geleden
Dit betekent dat meer dan de helft voor moet stemmen.
HeerVoldemort
3 maanden geleden
Bij de VVE waar ik bij zat moest 80 procent van de leden aanwezig zijn bij de vergadering. Als dit niet gebeurde dan werd er een nieuwe vergadering gepland, na minimaal 3 weken, daar werden alle leden van op de hoogte gesteld. Er werd dan ook gezegd dat er, bij de tweede vergadering beslissingen genomen zouden worden die geld konden kosten. Als er bij de tweede vergadering nog steeds niet genoeg leden aanwezig waren, maakte dat niet uit. Dan werden de beslissingen alsnog genomen. Het was eigenlijk standaard bij ons dat de eerste vergadering altijd te weinig leden had en bij de tweede barstte de zaal uit zijn voegen.

Antwoorden (1)

Hangt helemaal af van wat er in de statuten en het reglement staat. Besluiten worden in de regel genomen bij meerderheid van stemmen. Controleer wel of er iets is bepaald over een quorum (minimaal aantal aanwezige leden) om een geldig besluit te kunnen nemen. Ook zal er iets zijn bepaald over wat te doen als iemand zijn/haar bijdrage niet wil of kan betalen. Lezen die stukken dus!
Terzijde: het is veel verstandiger als er per maand of jaar een (vast) X bedrag wordt betaald voor onderhoud en vernieuwing, waardoor grotere uitgaven kunnen worden uitgesmeerd over een aantal jaren. Dat voorkomt dit soort verrassingen.
Hoe dan ook, je zult er uit moeten komen met elkaar. Van ruzie en boze gezichten wordt uiteindelijk niemand beter.
3 maanden geleden
ronron1212
3 maanden geleden
@teush in veel VVE is er alleen probleem met een maandelijkse bijdrage voor groot onderhoud die bedrage zijn vaak al hoog vinden de eigenaren leden van de VVE.
teusvh
3 maanden geleden
De VVE bepaalt (bij meerderheid van stemmen) hoeveel er per jaar wordt uitgegeven aan onderhoud en vernieuwing. Als je 't daar niet mee eens bent is dat jammer, maar toen je lid werd heb je daar mee ingestemd. En als je de jaarlijkse onderhoudskosten van je appartement te hoog vindt, moet je 't niet kopen.
ronron1212
3 maanden geleden
@teusvh het gaat er niet om of je het koopt of niet. In de minimaal jaarlijkse vergadering gaat vaak een meerderheid niet akkoord met de voor gestelde verhoging dus wordt het potje dus niet goed genoeg gevuld door de jaren heen.