Is het aan te bevelen een bouwkundig rapport op te laten stellen voor de aankoop van een nieuwe woning?

Is het aan te bevelen om een bouwkundig rapport op te laten stellen (door een hierin gespecialiseerd persoon) indien ik overweeg om tot aankoop van een woning over te gaan? Hoeveel bedragen de kosten hiervoor en welke punten worden er getoetst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor woningen ouder dan tien jaar is het altijd aan te bevelen om een bouwkundige keuring te laten uitvoeren.

Waarom? Bij zo'n keuring worden de meeste bouwkundige onderdelen welke visueel waarneembaar zijn aan een inspectie onderworpen.

Verborgen gebreken zul je met een bouwkundig rapport nooit onderkennen. Die ontdek je pas als zij zich manifesteren. Een verborgen gebrek zit namelijk altijd op een plaats waar je dit niet visueel kunt waarnemen. Voorbeelden hiervan zijn een rot dakbeschot of een fundering waar je niet bij kan komen.

Met een bouwkundige keuring voldoe je als koper aan je onderzoeksplicht. Mocht het ooit tot een rechtszaak komen dan kun jij met het rapport aantonen dat jij de woning goed hebt laten onderzoeken voordat je deze kocht.

Nog iets, ook erg belangrijk. Laat indien mogelijk de keuring vooraf gaan aan de onderhandelingen met de koper. Immers, in het rapport staan kostenramingen en posten voor direct noodzakelijk herstel (om vervolgschade te voorkomen). Bij een huis waar wel e.e.a. aan mankeert is zo'n kostenraming een prima argument om de prijs te drukken.

De kosten van zo'n rapport liggen tussen de 200 en 350 euro, afhankelijk van het bedrijf. Overweeg je een keuring te doen, bekijk dan vooraf wat zij toetsen en hoever het bedrijf gaat. Er zijn namelijk kleine onderlinge verschillen mbt de zaken die getoetst worden.

Succes met je aankoop!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een bouwkundig rapport beschermt je enigzins tegen verborgen gebreken. Kapotte funderingen bijvoorbeeld - jij zult die makkelijk over het hoofd zien omdat je niet weet waar je op moet letten. De bouwkundig adviseur ziet dat wel.

Een bouwkundig rapport geeft aan wat er mis is met het huis (in bouwkundig opzicht dan - de familie Flodder die naast je woont is niet relevant), welke reparaties je zult moeten uitvoeren om het huis in goede toestand te krijgen, en het geeft een indicatie van de kosten van de noodzakelijke reparaties.

Natuurlijk wordt er geen garantie gegeven - ook de bouwkundig expert kan dingen over het hoofd zien.

Maar in het algemeen kun je stellen dat je met een bouwkundig rapport voorkomt dat je een zak in de kat koopt, en dat je de prijs naar beneden kunt onderhandelen als je weet dat de vloer rot is. Je kunt bijvoorbeeld de reparatie van de vloer à 15 k€ accepteren, op voorwaarde dat de vraagprijs met 15 k€ omlaag gaat.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord +1 (ook een beetje voor die zak in de kat);)
Cryofiel
14 jaar geleden
Oeps...
Cryofiel
14 jaar geleden
@tsja, inderdaad, écht verborgen gebreken vindt ook de bouwkundig inspecteur niet. Er zijn echter veel gebreken die voor *mij* verborgen zijn, en wellicht ook voor de verkoper. Een groot deel van die gebreken kan de inspecteur wél vinden. Toevoeging: men zegt vaak dat het strafbaar is, je huis te verkopen met verborgen gebreken. Dat klopt niet - als de verkoper geen weet kon hebben van het gebrek, juist doordat het een verborgen gebrek was, mag hij naar eer en geweten zijn huis verkopen. Hij kán niet vermelden wat hij niet weet. Wat wel strafbaar is, is het verkopen van een huis met *verzwegen* gebreken. Als de muur gescheurd is en de verkoper weet dat, maar hij heeft een week voor de bezichtiging snel de muur opnieuw gesausd, dan is de verkoper strafbaar.