Hoe kan mijn moeder het best haar woning overschrijven naar haar kleindochter (mijn dochter)?

Mijn moeder wil heel graag dat haar woning, waar ze nu in woont naar haar kleindochter gaat. Het liefst houdt ze wel nu het eigendom dat ze nooit het risico loopt dat kleindochter haar het huis uit zet wanneer ze dat zou willen (fout vriendje ofzo). Maar wat is nu verstandig om te doen?
Nu overschrijven op kleindochter en dan het levenslange vruchtgebruik houden?
Nu overschrijven op mij (moeder van kleindochter) en dan ook het levenslange vruchtgebruik houden. Wanneer ik overlijd gaat het toch ook naar kleindochter.
Wat is nu eigenlijk wijsheid? Want kleindochters zitten bij erven wel in een hoog belastingtarief?
Nog een kanttekening: ik heb ook nog een broer. Indien moeder overlijdt zal hij misschien ook een deel willen hebben, ondanks dat hij nu zegt dat het prima is als het naar de kleindochter gaat. Maar je weet nooit hoe hij er in de toekomst over denkt. Hoe is dit het makkelijkst op te lossen? Graag tips.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik raad je aan om zo'n belangrijke vraag niet hier te stellen maar aan een deskundige (notaris bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je, maar dat weet ik. Maar voordat ik een afspraak ga maken wil ik wel even voorbereid zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het nu geregeld wordt, kan je moeder het beter ook meteen netjes regelen met je broer. Ook al zegt hij nu dat het hem niks uit maakt, je zou niet willen dat je dochter en je broer later mot krijgen om het huis. Ik denk dat de notaris dat ook zal adviseren.

Antwoorden (1)

Gewoon een testament maken en daarin bepalen wat er met het huis gebeurt verder niets doen. Nu overschrijven is niet handig met alle risico's van dien en dan moet het schenkingsrecht ook direct betaald worden.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat dit antwoord iets te kort door de bocht is. Want de woning stijgt in waarde (dus het totaal te erven bedrag ook), de successierechten voor het kleinkind zijn enorm, en met een beetje pech komt mijn broer ook nog eens vragen om de helft.
Dit lijkt mij dus zeker geen optie!!
ronron1212
11 jaar geleden
O is dan wel een apart huis als het nog stijgt in waarden. Maar ze betaald nu het schenkingsrecht of later de successierechten het is een van twee. Als er een testament is dan is dat bepalend. De moeder kan ook nog een notariële akte laten op maken waar in de zoon afstaand tekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een apart huis? Ik ga er nog wel even vanuit dat mijn moeder nog 30 jaar meegaat. Dus als het in 30 jaar niet gaat stijgen dan zou dat wel vreemd zijn.
ronron1212
11 jaar geleden
Als ze nog 30 jaar leeft zou ik nu helemaal niets doen behalve een testament.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap echt niet dat iemand een + voor dit antwoord geeft en al zeker niet voor zo een reactie.
ronron1212
11 jaar geleden
Er zijn geen andere opties of dacht je nu echt dat je moeder het huis zo maar kan overschrijven op je nicht haar naam. Dat heet namelijk schenking.
ronron1212
11 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schenkbelasting-en-erfbelasting/hoogte-van-belasting-over-schenking-en-erfenis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn wel degelijk andere opties, waarvan ik er een aantal weet. Maar ik hoopte er hier meer te vinden, maar ik vrees dat de kennis op gv niet aanwezig is.
ronron1212
11 jaar geleden
Prachtig dan doe die dan en laat het eens weten welke dat dan zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal ik zeker doen na het gesprek met de notaris.