Wordt de inkomensafhanelijke huurverhoging vanaf 2013 nu jaarlijks opgelegd?

Mijn ouders hebben een huurverhoging van 6,5% opgelegd gekregen. Wij dachten dat deze woning een vrije sector woning was, echter bij afsluiten contract blijkt dat deze net onder de liberalisatiegrens te hebben gelegen. Zij hebben zich niet speciaal voor deze woning ingeschreven zoals gebruikelijk bij sociale huurwoningen maar konden rechtstreeks huren via Vestia. Krijgen zij nu jaarlijks met deze extra huurverhoging te maken? De huurprijs ligt inmiddels boven de liberalisatie grens, maar dat lijkt niet ter zake doende.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Die inkomensafhankelijke huurverhoging kan jaarlijks worden opgelegd (samenhang met inkomen/inflatie). Dit is een gevolg van kabinetsbesluiten:

"Het kabinet wil zorgen dat er meer sociale huurwoningen beschikbaar komen voor lagere inkomensgroepen. Vanaf 1 juli 2013 gelden er hogere percentages voor maximale huurverhoging voor hogere inkomens en middeninkomens. Het kabinet wil hiermee de doorstroming van hogere inkomensgroepen stimuleren en het scheefhuren tegengaan."

Dit jaar geldt het volgende.
"De maximale jaarlijkse huurverhoging was in de jaren 2007-2012 gelijk aan de inflatie. Vanaf 1 juli 2013 zijn de percentages voor de maximale huurverhoging weer hoger dan de inflatie.

Voor zelfstandige woningen (bijvoorbeeld eengezinswoningen, appartementen, portiekwoningen) is de maximale huurverhoging per 1 juli 2013 afhankelijk van het inkomen van het huishouden. Dit betekent een huurverhoging van maximaal:
inflatie + 1,5% voor huishoudinkomens tot € 33.614;
inflatie + 2,0% voor middeninkomens. Dit zijn huishoudinkomens van € 33.614 tot € 43.000;
inflatie + 4,0% voor hogere inkomens. Dit zijn huishoudinkomens boven € 43.000.

De inflatie over 2012 was 2,5%. Hierdoor gelden uiteindelijk per 1 juli 2013 de volgende percentages voor de maximale huurverhoging:
4% voor huishoudinkomens tot € 33.614;
4,5% voor middeninkomens (0,5% extra);
6,5% voor hogere inkomens (2,5% extra).

De wetsvoorstellen die deze extra huurverhoging regelen, zijn door het parlement aangenomen.

De huurtoeslag blijft bestaan om woningen voor lagere inkomens betaalbaar te houden. De 1,5% huurverhoging boven inflatie wordt voor het grootste deel gecompenseerd door de huurtoeslag. "

Wat de huurprijs boven de liberalisatiegrens betreft:
"Mijn huurprijs komt boven de liberalisatiegrens; heb ik nu een
geliberaliseerde huurprijs met onbeperkte huurverhogingen?

Neen. Als u een gereguleerd huurcontract hebt, blijft uw huurcontract
gereguleerd, ook als de huurprijs door de jaarlijkse huurverhoging boven
de liberalisatiegrens komt.
Voor de vraag of een huurcontract gereguleerd is of geliberaliseerd, is
namelijk alleen de aanvangshuurprijs van het huurcontract bepalend. De
aanvangshuurprijs is de kale huurprijs op de ingangsdatum van het
huurcontract."

Bezwaar maken is mogelijk bij gewijzigde inkomens.
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Toch maar over naar een koophuis?
Plus.
Ja, in elk geval in 2014. Daarna is er een kans dat de hele huurverhoging en het hele huursysteem op de schop gaat en dat dan de huur grens omhoog gaat tot 4,5% van de WOZwaarde.
Maar daar hebben je ouders ook niets aan, want elk jaar 6,5% is best veel. De overheid probeert op deze manier de middeninkomens te dwingen tot koop. Maar juist voor de ouderen is dat in feite geen optie ( banken lenen helemaal niets uit aan ouderen en juist ouderen willen helemaal niet kopen omdat ze, als ze zorg nodig hebben hun huis moeten verkopen en verder willen mensen die goed wonen helemaal niet verkassen) en dus blijft iedereen zitten waar ie zit.
Een hele schamele troost is, dat, zodra het huurhuis boven de huurgrens komt, de verhuurder zelf de huurverhoging kan vaststellen. Sommigen pakken dan gelijk 10% maar anderen houden het op iets redelijkers en je kunt dan de rechter de huurhoogte laten beoordelen. Het is heel erg voor veel Nederlanders want deze hele toestand lost niets op en zadelt veel huurders op met idioot hoge huurverhogingen.
Verhuizen naar een ander huis is geen optie want een vrij huurhuis wordt fiks in prijs verhoogd of gelijk verkocht.
In feite is de gluurverhoging onredelijk omdat de overheid halverwege de spelregels heeft veranderd en daar heeft nooit één huurder rekening mee kunnen houden of kunnen verwachten, niemand die ooit waarschuwde dat, als je een bepaald inkomen zou bereiken, zou moeten verhuizen.
Voor de woningzoekende is het ook een ramp. Nu wil niemand meer verhuizen en als een woningzoekende eindelijk aan de beurt is, zijn de huren ook gigantisch, subsidie of niet. En niet iedereen kan of wil kopen en de woningcorporaties hebben het geld niet meer om nieuwbouw te plegen, mede door hun eigen domme acties.