Wat zijn de percentages die je van je WOZ-waarde mag aftrekken in geval van verhuur aan particulier (voor de huurdersbescherming die huurder geniet)?

Als je een woning verhuurt zal de WOZ-waarde in box 3 belast worden maar er geld een percentage dat je mag aftrekken van de WOZ-waarde voor de huurdersbescherming die de huurder geniet. Weet iemand wat die percentages zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

De Belastingdienst heeft een tabel gepubliceerd.

De woz waarde wordt gecorrigeerd met een factor die afhangt van de totale huurinkomsten (dat wil zeggen, alleen de kale huur) ten opzichte van de woz waarde.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie dat de tabel van de belastingdienst een kolom mist.

Het volledige staatje staat wel in de tweede bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Het is niet duidelijk of de vraag van sander36 gesteld wordt over 2011 of over 2012. Hierboven staat de tabel van 2011. Voor 2012 zijn de percentages gewijzigd: tabel begint bij 50%. Ook de tussenstappen zijn gewijzigd. De berekening:
maandhuur x 12 : WOZ-waarde x 100 = .... (percentage).
Aan de hand van het rentepercentage is de leegwaarderatio te berekenen. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/erven/waardebepaling_bij_erven_en_schenken/berekening_van_de_waarde_van_verhuurde_woningen/ (klikken op tabel 3)