mag je je leegstaande koophuis verhuren. Als je tijdelijk in een andere stad gaat wonen?

Ik ga tijdelijk in een andere stad samenwonen. ondertussen is mijn huis leeg. wat zijn de fiscale gevolgen om mijn huis tijdelijk te verhuren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
tinus1969
7 jaar geleden
Heeft de hypotheekbank al toestemming gegeven?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb het nog niet gevraagd. voordat ik het ga vragen wil ik weten wat de fiscale gevolgen zijn.
ronron1212
7 jaar geleden
Fiscale gevolgen van tijdelijke verhuur van koopwoning
Wanneer u een leegstaande woning in uw bezit heeft is het nu nog mogelijk om ook voor deze tweede woning de hypotheekrenteaftrek toe te passen. Dit kan voor een tweede woning voor een periode van drie jaar. Wanneer u uw woning gaat verhuren vervalt het recht op hypotheekrenteaftrek voor deze woning. Mocht de woning na bijvoorbeeld 1 jaar weer uit de verhuur komen herleeft het recht op hypotheekrenteaftrek tot aan het einde van de periode waarin de rente aftrekbaar zou zijn geweest als de woning onafgebroken leeg te koop had gestaan.
http://www.verhurenhuis.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=92&Itemid=18
fisbel
7 jaar geleden
Aanvulling op goede antwoord van ronron1212:
(te lezen in de link hierboven): Tegenover het vervallen van het recht op hypotheekrenteaftrek en de verschuiving van uw woning naar box 3 staat dat de huurinkomsten volledig onbelast zijn en het eigenwoningforfait komt te vervallen.

Het beste antwoord

Neen

Mits u schriftelijke toestemming hebt van de hypotheek verstrekker.

De opbrengsten uit het verhuur (huursom minus onderhouds- en andere noodzakelijke kosten) aan de fiscus op moeten geven als zijnde inkomen.

Aan de hand van uw gehele jaarinkomen wordt dan de hoogte van de aanslag bepaalt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank u wel.
fisbel
7 jaar geleden
@theod:
Nederlands is moeilijk. U bedoelt te zeggen: Neen, TENZIJ u schriftelijke toestemming hebt van de hypotheek verstrekker. ------------------------------------------
Het verdere deel van uw antwoord is fout. Een min dus.
Huuropbrengsten zijn onbelast als de woning in box 3 zit. Hoeven niet opgegeven te worden. Logisch, de ontvangen huur is géén inkomen box 1. Er wordt immers geen arbeid verricht voor deze inkomsten. Is ook te lezen in de link van ronron1212 hierboven:
'Tegenover het vervallen van het recht op hypotheekrenteaftrek en de verschuiving van uw woning naar box 3 staat dat de huurinkomsten volledig onbelast zijn en het eigenwoningforfait komt te vervallen'
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Echter als de inkomsten boven een bepaalde grens uitkomen moet er belasting over betaald worden, over alle inkomsten dus ook de huur.