Wat houdt 'je bed opmaken' nu eigenlijk in?

Ik heb er vaak over gehoord en veel mensen doen het elke dag: hun bed opmaken. Maar ik heb eigenlijk nooit begrepen of geleerd wat dat is. Ik draai mijn beddengoed elke week even om en ik was het elke twee weken allemaal. Als ik mijn bed uitstap leg ik mijn dekens terug, op mijn kussen, vouw het een beetje aan de bovenkant en klaar. Wat is het opmaken dat mensen elke dag doen dan? Is het het netjes leggen van je bed zoals ik ook een beetje doen, of iets anders?

Toegevoegd na 3 minuten:
'Het netjes maken van je beddengoed', bedoel ik.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Ritsuka
10 jaar geleden
Dekens helemaal terugleggen aan voeteneind is handigste, dan kan je bed luchten. Je zweet nogal 's nachts.
Ritsuka
10 jaar geleden
En wat maakt het uit wat anderen doen, het is jouw bed
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ritsuka: Heb je dan niet gewoon teveel dekens over...
Ritsuka
10 jaar geleden
Je zweet altijd in je slaap
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je uit bed stapt, je beddengoed gewoon laten liggen. niet meer aanraken. mijn advies

Antwoorden (2)

Je bed opmaken betekent eigenlijk dat je je dekbed (dus je "deken") waaronder je slaapt netjes op je bed hebt liggen. Je bed zal er dan zo'n beetje uitzien zoals je het ziet wanneer je bijvoorbeeld je hotelkamer binnen komt lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Maar zo blijf je toch al het zweet eronder houden? Ik sla altijd dekens terug zodat het kan luchten
ronron1212
10 jaar geleden
Ritsuka er staat toch als vraag wat het betekend bed opmaken wanneer staat er niet bij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jullie hebben allebei gelijk: Ray90 hoe het hóórt, en Ritsuka over wat gezonder en schoner is.
Tegenwoordig noemen we je dekbed rechttrekken "bed opmaken", zo gepiept. Vroeger was dat nog een hele klus: eerst onderlaken (waren nog geen hoeslakens) en dan het laken met een deken, vouwen met terugslag en de drie zijden van het "bedpakket" bij de randen instoppen. In hotels kom je dat juist nog tegen, thuis is het een dekbed. Overigens vind ik het dekbedovertrek om het dekbed doen ook nog een hele klus... maar dat doe je niet elke dag!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Goed antwoord! Overigens valt het best mee om een dekbed in een dekbedovertrek te stoppen. Althans, bij een eenpersoons dekbed. Dekbedovertrek binnenstebuiten, met je armen erin gaan zodanig dat het dekbed over je armen valt, de beide uiterste hoekpunten van je dekbekovertrek vastpakken, dan de voorste hoekpunten van het klaarliggende dekbed vastpakken - en dan alleen nog maar flink met je armen op en neer wapperen. Het dekbedovertrek schuift dan vanzelf van je armen af en over je dekbed heen. Alleen het allerlaatste stukje zal je het zelf even recht moeten trekken. Zo gepiept!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, Zo doe ik dat ook (met een tweepersoons), alleen moet ik met m'n korte beentjes op het bed gaan staan, om te schudden.
Cryofiel
10 jaar geleden
Bij mij maakt de beenlengte niet zoveel uit, want ik wapper het dekbed vrijwel horizontaal voor me uit. Als je je armen maar flink op en neer beweegt, wappert het hele dekbed vanzelf mee. Mijn probleem bij een tweepersoons dekbed is eerder dat mijn armen te kort zijn om beide hoekpunten tegelijk te kunnen vastpakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik doe dat bovenaan de trap, dan heeft het dekbed ruimte genoeg om te wapperen tot ie goed zit.