Wat is een goedkoop alternatief voor dure ontkalkingsmiddelen?

Zelf gebruik ik de fantastische korreltjes van ProWin, maar die zijn schrikbarend duur.

Toegevoegd na 1 uur:
En ja, ik woon in een gebied waar het water zo hard is dat je bijna wekelijks je apparaten moet ontkalken en het met gewoon schoonmaakazijn bijna niet te doen is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel opvallend veel vragen die met vlekken te maken hebben nu :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je ze niet te vaak droogkoken dan ? @Krekatos : dat zal vermoedelijk iets te maken hebben met die grote roze vlek linksboven en de roze koppen boven de vragen. Reclame werkt, alleen niet altijd op de manier die je voor ogen had ;-)

Antwoorden (7)

Ik los alle kalk op met warm water en (schoonmaak)azijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan wat je wilt ontkalken.
Ik gebruik meestal azijn.
Alleen zou ik het niet in het koffiezetapparaat doen dan blijft de geur aan de koffie hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een heel klein scheutje azijn bij de was, gewoon in het zeepbakje of, als je machine daar op ingericht is, de laatste spoeling. Azijn is een van de beste EN goedkoopste ontkalkers, en nee, je ruikt er niks van. Kost een drol ook nog.

In Nederland hebben we echter maar op weinig plekken water dat ZO hard is, dat een ontkalker noodzakelijk is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, ik zat meteen aan wasmiddel te denken, maar je kunt natuurlijk ALLES ontkalken met azijn. Denk aan apparaten die veel met water in aanmerking komen. Wel goed in laten weten ; alleen afvegen werkt niet.

We hebben zelfs wel eens een ei in een bakje azijn gezet; na een dag of wat was de VOLLEDIGE schaal vergaan en hadden we een geweldig leuk windei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het in een koffiezetapparaat gebruik, 2x naspoelen, dan even een heel sterk bakkie koffie zetten en je koffiesmaak is weer perfect.
+
Natuurazijn is een prima ontkalkingsmiddel. In de link staat hoe je het het beste kunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een anderhalve liter fles azijn uit de Aldi doet wonderen, geloof me en veel goedkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik eens citroenzuur. Het is krachtiger en milieuvriendelijk.

Bij een goed gesorteerde drogist of anders bestel je het bij een apotheek. Een bus van een kilo (daar doe je heel lang mee), kost ongeveer 15 euro. Het is eetbaar (sterker nog: gezond, want kankerwerend) dus je kunt het gebruiken voor alles wat zuur(der) moet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Azijn is een alternatief maar het geeft wel een indringende geur die redelijk lang blijft hangen als je wegens omstandigheden niet direct kan verluchten en je moet ook heel goed naspoelen.
De vraag is dan of het wel de moeite loont, dat kan alleen jij uitrekenen aan de hand van jouw kosten voor waterverbruik.

Verder vermoed ik dat er ook goedkopere versies van ProWin zijn, producten die even degelijk werken maar minder geld besteden aan reclame en daardoor minder hoeven door te rekenen aan hun klanten.
Want ja, iemand moet uiteindelijk die dure reclame betalen hé en dat is uiteindelijk altijd de klant.

Probeer dus eens het huismerk van één of ander warenhuis of vraag aan iemand die je kent of die een goedkopere versie gebruiken, misschien mag je van hen het product eens lenen om te testen.

Succes ermee!