Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je gefineerd spaanplaat in verstek zagen?

Ik wil graag een gordijnkap maken van gefineerd spaanplaat, maar de hoeken wil ik netjes in verstek doen omdat deze niet met fineer zijn afgewerkt.

Mijn ervaring met spaanplaat en fineer is dat de fineer gaat barsten als je het zaagt.

9 jaar geleden
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het beste werkt het onder een zaagmachine waarbij je er voor moet zorgen dat de zichtzijde ( die mooi moet blijven) zodanig ligt dat de tanden van het blad er in slaan. Aan de kant waar de tanden uit het materiaal komt zal je altijd lichte beschadigingen krijgen; tenzij hij aan beide zijden wordt ingezaagd met een ritszaag. De zaaglijn kan je het beste afplakken met schilderstape of als je de mogelijkheid hebt, met dun afval hout.

Toegevoegd na 4 minuten:
Mocht je het met de hand willen doen is het eigenlijk niet veen anders. Zaag het fineer aan de "lelijke" kan een beetje in en draai het materiaal om. Daarna de andere kant helemaal door zagen. Bij voorkeur afval materiaal aan de "uit" zijde. Heb je dat niet dan in ieder geval weer schilderstape op de zaaglijn plakken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt helemaal. een afval plankje op het hout bevestigen tijdens het zagen zorgt dat et fineer niet kan splinteren

Andere antwoorden (1)

Wil je ze netjes gezaagd hebben, zonder barsten of breuken, dan zal je bij een houtzagerij, meubelmaker o.i.d. te raden moeten gaan. Niet bij de doe-het-zelf markten, want mijn ervaring is dat het daar in de meeste gevallen toch net iets minder netjes afgewerkt is.
(Lees meer...)
jc54
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding