Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe repareer ik een koperen ketel?

De koperen ketel is aan de rand van de bodem versleten, je kijkt er op sommige plekken doorheen. Een koperslager zou deze kunnen repareren maar die bestaan tegenwoordig niet meer. Daarom wil ik het zelf proberen, ik kan solderen. Maar hoe repareer ik de gaten in de koperen ketel zo dat ik er straks mee kan koken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je er mee wilt koken, dan zal je het moeten hard-solderen, met zilver of met koper, maar in elk geval niet met tin.
(Lees meer...)
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
#jc54
Jouw antwoord was in eerste instantie ook mijn reflex, maar het klopt niet. Het smeltpunt van tin is 232 gr C, van lood/tin mengsel 185 gr C. De bodem van de ketel zal nooit deze temperatuur kunnen bereiken als er water in de ketel zit, want kokend water is slechts 100 gr C. Het water koelt het materiaal van de ketel dus af, waardoor het smeltpunt van het soldeermateriaal nooit bereikt kan worden. Een leuk proefje om dit te illustreren: houdt een lucifer of kaars onder een plastic wegwerp koffiebekertje met water: het bekertje zal niet smelten. Als je de ketel droog laat koken heb je natuurlijk wel een probleem, maar dat heb je met alle ketels. Overigens is het af te raden met een lood/tin mengsel te solderen vanwege de giftigheid van lood.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding