gat in tegel boren mag dit in de klopboorstand?

Hebben de badkamer verbouwd, nu moeten er wat dingen opgehangen worden (wc borstel en nog wat dingen meer). Het gaat het wel om een vloer tegel, zijn deze extra hard?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Vloertegels zijn inderdaad een stuk harder dan wandtegels. Ook hier geldt echter: geen klopstand gebruiken. Een gaatje boor je het beste door de boorplek aan te kruisen op een stukje schilders tape dat je op de juiste plek plakt. Hierdoor glijdt de boor niet weg als je begint met boren. Begin te boren met een laag toerental en voer dit langzaam iets op. Nooit boren met te hoge snelheid; hier is een beetje gevoel bij nodig. Ga er van uit dat het boren gewoon niet zo snel gaat en laat de boor langzaam zijn werk doen. Geen druk uitoefenen op de machine. Pas als je helemaal door de tegel heen bent ( dit voel je vanzelf) kan je eventueel de klopstand gebruiken om in eventueel achterliggend beton verder te boren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal niks aan toe te voegen.
Uitstekende uitleg!!
paulus811
10 jaar geleden
Ik wel. Heb ooit zelf 3 boren (en echt geen troep) versleten op een tegel en had er nauwelijks een klein putje in. Toen de tegelzetter mijn geklooi zag kwam hij met een speciale tegelboor. Het was een soort buisje waarmee in no time het gat in de tegel zat. Ook werd de kop gekoeld met water.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zal vast geen 5 of 6mm boor zijn geweest.
Die gaan er gewoon door, meerdere keren zelfs;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord. Denk nog even aan eventuele leidingen in de vloer zoals electra, vloerverwarming, riool of waterleidingen.

Andere antwoorden (1)

In steengoed (gres) tegels moet je gaten boren met een diamantboortje. Te koop bij Bouwmaat. Ook de gespecialiseerde bouwmaterialenhandel verkopen ze. Een diamantboor gaat er zonder kloppen als koek doorheen.