waarom heeft een ringsleutel dezelfde maat als de daaraan gekoppelde steeksleutel?

Als ik een bout en moer wil aandraaien heb je 2 sleutels nodig, 1 om de moer vast te houden en 1 om de bout aan te draaien. Ik heb een sleutelset met diverse maten, maar de maat van de bout en de moer zit altijd op een dezelfde sleutel. Je hebt dus altijd nog een (combinatie)tang nodig om de bout vast te houden. Erg onhandig, waarom niet bijv. op de grootse steeksleutel de kleinste maar ringsleutel plaatsen en omgekeerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (4)

Dan zou je bv de kleinste ringsleutel op de grootste steeksleutel moeten monteren wat niet erg handig is.
Ik zie je niet een moer vastdraaien en met de grootste ringsleutel gemonteerd op de kleinste steeksleutel de moer vasthouden. de sleutel op zich dient ook als hefboom. Hoe groter de maat hoe groter de sleutel in zijn geheel moet zijn.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zouden sleutels kunne worden gemaakt met alléén één ringsleutel of alléén één steeksleutel. Maar omdat een sleutel een hefboom nodig heeft, is het een besparing om aan die hefboom aan de andere kant ook een sleutel te zetten.
De volgende mogelijkheden zijn er dan:
1. steeksleutel 13 / steeksleutel 13 (niet zo zinnig)
2. ringsleutel 13 / ringsleutel 13 (niet zo zinnig)
3. steeksleutel 13 / steeksleutel 14 (die bestaan)
4. ringsleutel 13 / ringsleutel 14 (die bestaan)
5. ringsleutel 13 / steeksleutel 13 (die bestaan)
6. ringsleutel 13 / steeksleutel 14
7. steeksleutel 13 / ringsleutel 14
Hoe je het ook wend of keert, als je twee keer eenzelfde maat sleutel nodig hebt, heb je een dubbel set sleutels nodig.
Garages hebben meestal een set (3) en een set(4).
Doe het zelvers besparen meestal met een set (5). Maar soms heb je (5)+(5) nodig.
(6) en (7) geven geen extra mogelijkheden.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
sorrie hoor maar steeksleutels en ringsleutels 13 -14 bestaat niet
Het is 12 - 13 en 14 - 15 zowel voor ringsleutels als steeksleutels
Bij een ring/ steek sleutel is dat het zelfde omdat het in principe 2 verschillende soorten gereedschap zijn.
En soms heb je meer aan steek, en soms heb je meer aan ring.
Bij een steek/steek sleutel zijn de maten namelijk wel verschillend!
Dan heb je bv. 20/22 of 18/19
Als je ring/steek sleutels gebruikt moet je er inderdaad 2 hebben om zoiets aan te draaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is mogelijk om Sleutels met twee verschillende maten aan te schaffen bijvoorbeeld 10-13 en /of 13-17 ook andere combinatie zijn mogelijk ,deze twee komen het meeste vooor omdat deze maten ook vaak voorkomen. Bouwmarkten en doe het zelf winkels verkopen deze afwijkende maten meestal niet , well de proffesionele gereedschapshandel ,de sleutels zijn wel duurder (kwalitatief beter) dan de bouwmarktkwaliteit