Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoelang duurt het voordat de verflucht volledig uit MDF is?

Ik heb enkele MDF planken die ik wil verven voor een kledingkast. Nu heb ik begrepen dat ik niet te snel in mijn kleding daarbij moet leggen i.v.m. de verflucht die er nog uit moet trekken. Ik heb ook gelezen dat mdf erg absorbeert.

Er komen ongeveer 4 a 5 lagen op, afhankelijk van de dekking: 2 grondlagen, 1 a 2 lagen lak, en tenslotte een vernislaag. Deze allen op basis van Alkydhars.

Hoelang heeft het ongeveer nodig voordat de lucht compleet weg is en ik mijn kleding veilig in de geverfde kan leggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Koop eens verf van een goede merk Sigma Sikkens Flexa of Histor op terpentinebasis en niet van die goedkope bouwmarkt zooi.
Dat MDF is van zichzelf altijd bedekt met een vetlaafje afkomstig van de rollen waarmee het geperst is.
Neem die planken eerst buiten af met thinner en een doek om deze vettige laag te verwijderen.
Dan geef je de planken 1 laag grondverf waardoor deze wel in 1 keer gedekt zijn.
Eventjes een dag daarna licht schuren met de hand met schuurpapier P320.
Daarna schilder je deze af met een laag hoogglans die je een paar dag laat drogen in de buitenlucht of een stofvrije omgeving.
Als je dit allemaal buiten doet kan je met 3 dagen klaar zijn en de planken voorzichtig in gebruik nemen.
Verf is na enkele weken pas uitgehard en dan kan je de planken zwaar belasten. Maar voor een kledingkast waar je niet met zware voorwerpen overheen schuift moet na 3 dagen de verf al voldoende uitgehard zijn.
En een blanke lak op terpentine basis maakt de boel niet mooier of sterker.
Integendeel deze vergeelt na een poosje waardoor je op een lichte kleur een gore gloed krijgt. (geen enkele blanke lak versterkt een verflaag in schilderwerk)
Als je het dan persé nog sterker wilt maken geef dan de planken nog na licht schuren een tweede hoogglans laag.
Alhoewel 1 goed gedekte laag aflak voldoende moet zijn voor kastplanken voor een kleding kast.
NB . Na het schuren altijd de boel weer eventjes stofvrij maken en met een kleefstofdoekje na stoffen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
burgos
10 jaar geleden
Een +van een meubel boer. Juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!! De eerste laag grondverf had ik er al op zitten en waren nog niet in een keer gedekt.. Ik heb nog een aantal planken liggen, dus dan ga ik die eerst met thinner afdoen. Ook betreft de blanke lak wist ik nog niet, bedankt voor de tips ;)

Andere antwoorden (1)

Als je de kast 2 a 3 dagen goed laat luchten, dus deuren open, dan is de geur vrijwel verdwenen en kun je je kleding erin opbergen. De geur van verf kan wel wat langer in je kamer blijven hangen, ook hiertegen is luchten de oplossing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Ik zal deze week er maar eens mee aan de slag gaan :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding