Mag ik op twee stroomdraden in de muur een klemmetje zetten en het gat dichtplamuren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beter uitzoeken waar die draden vandaan komen en afkoppelen.

Antwoorden (5)

Een klemmetje lijkt me niet zo verstandig, De draden moeten in een kroonsteentje of 2 aparte lasdoppen, in een lasdoos aangeslotenzijn op beschermende pvc buis

Toegevoegd na 49 minuten:
Of het nu een huurhuis is of een koophuis is, Het is natuurlijk.. wat niet weet wat niet deert. En hoogstwaarschijnlijk zou een stukje tape op de uiteindes van de draaden ook al veilig voldoende zijn.. Echter de problemen komen pas als je huis afbrand.... om welke reden dan ook. Als ze dan draden vinden waar geen gesmolten PVC omheen zit..... komen pas echt de problemen.
Frimu2
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je was me voor.. inderdaad niet een goed idee om een klemmetje te gebruiken. al weten we niet wat hier mee word bedoelt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Kroonsteentje is geen goed idee.
Lasdop of lasklem wel.
Ja dat mag.. het beste kun je er lasdoppen op zetten (voor elke draad 1)
http://www.btndehaas.nl/sites/btndehaas.nl/files/imagecache/product_galleria/lasdoppen-45-voudig.jpg
vervolgens netjes in de muur stopen (waarschijnlijk zit er een wantdoos in je muur)

Hou er wel in de toekomst rekening mee als je gaat boren in de buurt van dat gat dat er nog draden kunnen zitten in de muur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt er van af van wie het huis is.
Is het je eigen huis?
Dan mag het wel.
Maar het lijkt me niet een goed idee om dat zo maar te doen.
Behalve dat je beter moet letten op de veiligheid, zoals gezegd,
niet zo maar met een klemmetje.....zou je ook het beste een merkteken
kunnen maken voor als jij, of eventueel een latere eigenaar daar nog eens
wel een stopcontact zou willen, o.i.d.

Maar is het een huurhuis?
Dan moet je toestemming hebben van de verhuurder of in je huurcontract
nakijken of je dat soort dingen mag doen en zo ja, of je
ze zelf mag doen.
Kan best zijn dat de verhuurder vindt dat zoiets helemaal niet mag of
uitsluitend als het door een vakman(vrouw) gedaan wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mag als het maar vakkundig genoeg gedaan is.
De beste manier is de draden aan elkaar solderen met tinsoldeer en er best voor zorgen dat de 2 lassen niet naast elkaar liggen.
Daar dan krimpkous over verwarmen zodat die nauw aansluit tegen de isolatie van de draden.
Als u zo te werk gaat mag het pleisterwerk nat worden zonder gevaar op elektrocutie.(bv bij behangen of afwassen)

Om te verduidelijken heb ik een voorbeeld gemaakt (zie afbeeldingen), hier wel met soepele draad maar dat gaat net zo met VOB-draad.
1e foto= koper al verbonden maar nog te solderen, kripkous al geplaatst.
2e foto= koper gesoldeerd en krimpkous op zijn plaats maar nog te krimpen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Afbeeldingen waren te groot, even gehalveerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goeie oplossing voor 12V en luidsprekersnoer, maar dit is dus niet toegestaan voor 230V.
Beste Bollegijs,
Volgens mij is het verstandig om hiervoor een professional in te schakelen. Als ik je vraag lees komt het op mij over alsof je 2 ongeisoleerde draden met een "klemmetje' (lasdoos o.i.d.) achter het stukwerk wilt plamuren.
Dis is vragen om toekomstige problemen.
De eerste vraag is al, hoe kom je aan twee draden die uit de muur steken? Normaal horen electriciteitsdraden in een buis en wanddoos te zitten. Dit is ter bescherming van de draden en uiteindelijk de begruiker.
Als dit soort elementaire veiligheden over het hoofd worden gezien......... Doe het dan niet en vraag een deskundige!

met vriendelijke groet,

Robert Benedictus