Waarom zijn scheermesjes zo duur?

En dan heb ik het over de scheerkoppen van bekende merken als Gillette of Wilkonson. Vaak kosten deze mesjes ruim een euro per stuk! Is hier sprake van "lock-in"? (I.e.: je hebt al geïnvesteerd in het handgreepje en zult dus niet snel overstappen naar iets anders?) Of zijn de productiekosten van scheermesjes gewoon hoog?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Mode
2.6K

Het beste antwoord

Naar scheermesjes is een business model genoemd. "raizor & blades business model". Je geeft iets bijna voor niets weg (of te weinig) en dan ga je veel geld vragen door dingen die je in combinatie met het gekochte gebruikt.. denk aan scheermesjes, inktjet printers, spelcomputers (bijv. ps3, xbox 360).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als ik marketeer was zou ik zeggen:
- ENORME grondstof kosten
maar nog veel meer
- researchkosten om het ultieme scheren te ontdekken...voor jou!
Maar ik ben geen marketeer ;-)

Je zegt het zelf al...lock in
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meneer Gilette wil gewoon lekker geld verdienen en maakt een leuk en snel uitziend produkt en een flitsende reclame.Over slechte mesjes wordt niet gesproken,er is maar èèn produkt,en dat is het.Mach 3 klinkt toch Super!

Ik had dit weekend mijn toiletspullen bij mijn vriendin laten liggen, scheerapparaat en mesjes zaten er ook bij ,
Dus maar gauw even scheerschuim en mesjes gekocht bij de L, ik dacht, daarmee red ik het wel tot volgend weekend. Nou kosten die mesjes nog geen 4 euro, voor 20 mesjes en 1 houder.

Maar waar ik nou over wil klagen is dat het net zo goed scheert als de gilette mach 3 die ik bij mijn vriendin heb laten liggen.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Persoonlijk merk ik enorm verschil tussen mesjes en merken. De goedkope merken laten enorm veel stoppels achter waardoor ik er vaker overheen moet, dus meer irritatie.

Zelf heb ik een Mach 3 en die scheert naar behoren alleen vind ik de mesjes wel snel opgaan. Dat komt omdat er strips op zitten met vitamine e die de huid verzorgt. Als die strips verkleuren dan kan je nog wel scheren alleen dan is mijn gezicht wel een tijd rood door irritatie.

Bij mijn vriendin hangt een Wilkersson en die scheert heerlijk. Ik blijf er langer glad door en ik hoef minder vaak over een plek te gaan. Dit komt omdat de kop beter meedraait. Voor mij zit er dus wel verschil tussen de merken.

De mesjes zijn zo duur omdat er inderdaad lang over nagedacht is maar er bijvoorbeeld soms ook patenten gekocht/aangevraagd moeten worden. Daarnaast zijn de mesjes zelf van een betere kwaliteit dan de goedkope mesjes, die staan onder een andere hoek en zijn dikker waardoor je minder goed kan scheren. En daarnaast betaal je voor de reclames die gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het is wel een feit dat zowel Gillette als Wikonson heel veel geld investeren in de nieuwe technologie. Heel veel geld uitgeven aan marketing wat ook de prijs omhoog. Bovendien hebben ze een naam om erg goed te zijn. Naar het schijnt maken ze niet eens zoveel winst op de scheermesjes maar maken ze veel meer winst op het scheerschuim. Ik denk niet dat het lock-in systeem er dus mee te maken heeft. Als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van het scheermesje raad ik de documantaire the secret of schaving aan op National Geographic channel. (vond ik zelf erg intressant)