plusminus, ongeveer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (4)

plus minus. en dat betekend weer 'ongeveer'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ongeveer, plusminus, niet precies, in de nabijheid van...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ietsje meer of ietsje minder zijn, maar gemiddeld klopt het wel.
12 jaar geleden
Het teken ± kan meerdere betekenissen hebben.

In het dagelijkse spraakgebruik heet het 'plusminus', en betekent het: ongeveer.

Voorbeeld: we kunnen zeggen dat het morgenmiddag ±18° wordt; het wordt dan dus ongeveer 18°.

In de wiskunde kan het ook 'plus of min' betekenen. We schrijven dan bijvoorbeeld 'x±y', en bedoelen daarmee: "ofwel x+y, ofwel x--y". Het is dus een verkorte manier van opschrijven. Ook in de bekende abc-formule wordt het teken ± op deze manier gebruikt.

In de wetenschap, tenslotte, wordt het gebruikt om de meetnauwkeurigheid aan te geven. In de wetenschap is een meting nooit 100% exact, dat is onmogelijk. Om aan te geven hoe nauwkeurig een meetwaarde is, wordt bijvoorbeeld geschreven: 'de hoogte van deze berg is 3250±10 m'. Hiermee wordt bedoeld dat de meting aangaf dat de berg 3250 meter hoog is, maar dat we er 10 meter naast kunnen zitten. Dus ook al zegt de hoogtemeter dat de berg 3250 m hoog is, in werkelijkheid is de berg ergens tussen de 3240 m en de 3260 m hoog.

Ook bij deze manier van gebruik wordt het teken uitgesproken als 'plus of min': "de berg is 3250 plus of min 10 meter hoog".

Voor extra uitleg verwijs ik je naar onderstaande bron.
Cryofiel